Tuesday, September 15, 2009

Apabila Dia Berbicara 2

sambungan...

Jemah terkedu sebentar mendengar soalan daripada lelaki misteri itu.Lantas untuk menenang dirinya,Jemah cuba bertanyakan soalan kepada lelaki itu.

"Nama awak siapa,umur berapa dan tinggal di mana?"Jemah agak cemas namun cuba disimpannya dalam-dalam.

"Saya ust,Syed bin Dolah.Umur 29 tahun.Saya tinggal dengan mak cik saya.Mak saya orang Cina.Ayah saya orang Melayu.Mak saya dipenjarakan semasa saya kecil.Dia mati dalam penjara.Ayah saya dipenjarakan,mati di tali gantung.Saya baru keluar penjara Ust.Saya tak rogol Ust.Tapi saya mengaku yang saya bunuh dia."Padangannya masih meliar ke kiri dan kanan.Seolah-olah sedang mencari sesuatu.

Jemah mula menggelabah.Berhadapan dengan seorang pesalah yang rata-ratanya masyarakat akan memandang hina padanya.Walaupun Jemah bukanlah Ust,dia hanya seorang pelajar perubatan yang balik bercuti untuk sementara waktu,namun Jemah terus melayan lelaki itu atas dasar simpati dan mahu memberi sedikit bantuan jika mampu.

"Saya dipenjarakan semasa umur saya 18 tahun.Saya pernah masuk hospital gila.Tapi saya tak gila Ust.Emak saya orang cina.Dia melarang saya beribadat pada tuhan.Dia suruh saya sembahyang di Tokong.Mak cik saya Cina juga tetapi dia Islam."Lelaki misteri tu menyambung sejarah hidunya tanpa rasa segan dan silu.Mungkin sebelum ini,tiada orang yang sanggup mendengar ceritanya ini.

Jemah pula bertanyakan di mana lelaki itu menetap.Lantas lelaki itu menjawab bahawa dia tinggal bersama mak ciknya di sekitar kawasan masjid sini.Jemah seboleh-boleh ingin tahu permasalahan yang dihadapi olehnya.Terus diajukan soalan.

"Awak bila keluar penjara?"

"Saya keluar penjara tahun 90-an.Saya dilepaskan atas jaminan membunuh tanpa niat.Memang saya bunuh tanpa niat Ust.Hari itu,selepas saya beribadat,jiran saya bawa parang nak bunuh saya,saya cuma mempertahankan diri Ust.Dia tak suka saya masuk Islam.Saya...Saya...Bunuh dia Ust."

Jemah agak terkesan mendengar cerita lelaki yang bernama Syed itu.Satu perjalanan hidup yang penuh penderitaan yang terpaksa dihadapi olehnya.

"Macam mana saya boleh bantu awak?"Jemah seakan-akan ingin langsung bertanyakan pertolongan yang mungkin boleh diberikan olehnya.

"Macam mana hendak menerima taubat Tuhan Ust?Macam mana kalau saya tidak mahu dizalimi?Macam mana kalau saya nak membuat silaturrahim dengan mak cik saya,boleh ke saya nak beraya dengan mereka."Panjang betul soalannya.Jemah pula agak teruja namun dikawalnya dalam-dalam.

"Awak takut dekat siapa sekarang."Jemah memberanikan diri untuk membongkar kisah hidup lelaki itu.

"Dia pernah megerodok perut saya Ust.Saya tahu orang itu nak kena rogol tapi bukan saya yang rogol."

Jemah seterusnya memberikan sedikit nasihat bahawa tuhan itu adalah segalanya.Sejauh mana manusia membenci kita dan tidak menerima kita,namun kalau betul-betul kita bertaubat kepada Allah,mungkin kita akan menjadi lebih baik dariapada orang lain di sisi Allah.Lelaki itu terangguk-angguk.Raut wajahnya seakan betul-betul insaf dan ingin pulang ke jalan tuhan.

Di balik belakang saya,kelihatan Komot memanggil Jemah untuk pulang.Komot sahabat kepada Jemah yang selalunya selepas tadarus akan menghantarnya pulang ke rumah.Jemah pun terus mengakhiri perbualan dengan menghulurkan duit yang masih tinggal dalam poket seluarnya untuk diberikan kepada lelaki itu.

"Saya tak perlukan duit Ust."Lelaki itu pantas menolak.
"Tak apa,ini buatlah belanja-belanja."Jemah tersenyum.

Selesai itu Jemah bersalaman dan menepuk-nepuk belakangnya.Lalu meninggalkan tempat tadi.Selangkah demi selangah berjalan.Aku disentak dengan suara sorang tua daripada belakang.

"Berapa kau bagi duit dekat dia."Seorang pak cik yang berbadan kurus,bercermin mata dan juga kelihatan serius memandang muka Jemah.

"Adalah sikit-sikit pak cik."Jemah menjawab spontan sambil menguntumkan senyuman.

"Kau janganlah layan budak tu,dia tak betul sikit.Ayah dia pun tak betul juga.Dia tinggal nun dekat sana.Dekat-dekat sini juga.Lama dah pak cik tak nampak dia datang masjid.Dulu selalu je ada datang-datang masjid sini."

Jemah cuba mentafsir satu persatu.Namun Jemah hanya mengiakan sahaja tanpa banyak soal.
Maka Jemah pergi ke kereta Komot yang berjenama Myvi itu dan kelihatan Komot sedang menunggunya dalam kereta.

Tiba-tiba Komot pula bersuara.

"Kenapa kau layan budak tu Jemah?Dia tak betul sikit." Komot bertanyakan dengan Jemah dengan nada yang agak menyindir.

"Macam mana kau tahu dia tak betul Komot."Jemah ingin memastikan segalanya itu adalah tidak benar.

"Jemah dia tu jiran aku,Ayahnya tidak betul sikit.Adik dia pun tak betul juga.Sekarang dia tinggal dengan mak dia di rumah.Mak dia baik-baik sahaja.Ayah dia dahulu pernah dipenjarakan sebab mencuri.Dia ini memang kreatif bercerita.Pernah juga masuk hospital orang gila.Dia ini kawan kepada abang aku yang sulung Jemah.Sekolah yang sama dekat sini.Dia dahulunya baik juga seperti orang lain.Namun lepas dia kemalangan jalan raya selepas habis SPM kepalanya mengalami satu hentakan dan akhirnya dia jadi tidak siuman.Abang aku cakap dia zaman persekolahannya dahulu dia 'power' Add Math tau."Komot tersenyum pandang Jemah.

"Tapi tadi pandai pula dia baca Al-Quran."Jemah tersenyum dan dia sedar bahawa apa yang diperdengarkan tadi hanyalah fantasi seorang pesakit jiwa dan mental.

Namun,di mana fantasi itu muncul.Apa yang telah mempengaruhi fikirannya.Seolah-olah satu susunan cerita yang amat kemas dan cantik.Logik akal dan sesuai dengan realiti sekarang.
Jemah terus berfikir.Mungkin setiap apa yang diperkataan orang lelaki yang bernama Syed bin Dolah itu ada kebenarannya dan ada juga sedikit ibrah yang boleh dikaji dan dihayati.

Jemah...Jemah...Jemah...

Ingatlah dengan hanya mengingati Allah hati akan menjadi tenang (Ar-Ra'd :28)

Renungkanlah nikmat kesihatan dan kelapangan yang Allah berikan.

9 comments:

thaaqhib said...

mula2 ingatke jemah yang kawan saya sorang tu.

erm~

erm.

sebab saya juga ada kawan nama jemah.

Rahman D said...

heheh..jemah mana lak nih thaaqhib

cintahati said...

kihkih....x tau nk ckp ape...
kelu lidah...
tp bez lah.....
lg satu soklan
klu org terror admath jd giler...
die akn jd mcm jemah ker...
kihkih...

islahmujahidin said...

laa...
ingatkan Jemah 2 kawin lari..
ape la

Rahman D said...

cintahati...Jemah tak terror addmath lah..hahah


Dr.syahmi anta nih dah kemaruk nak kwin nih..tak pe nnt aku jumpa mak ayah hang...ckp masalah anak diornag yg sorang nih.hahahha

apa2 pun ambillah iktibar daripada kisah itu.Bersyukurlah nikmat islam kita sekarang kecepai dengan aman dan damai tiada sebarang penentangan

anwar azhari said...

citer ni dh abis ke blom??

Rahman D said...

tept mungkin juga bersambung..kerana Syed bin Dolah masih berkeliaran di luar sana...Jaga2

cintahati said...

la...salah la bro rahman...nmpk sgt saye x concentrate btul2...hihi...maaf bnyk2...syed la yg x btul 2 kan...hihi...
sory klu salutation x sesuai...

mas syarep said...

jemah..jemah..nape xcite skali yg si jemah tu teringat cite si syed tu sampai tiga hari..lps je si jemah tu dengo cite si syed tu..jemah pun bertanya pd kucing jalanan.."harini lailatul qadr ker?"..sambil mengangguk2kn kepala kucing tu..hahahhaa!!

jemah pun kena tempias kurang betul skit..lpstu yg best nyer..jemah terus berikrar nk jd dokto pakar sakit mental..hohohohoho