Sunday, December 27, 2009

Optimis


Kesyukuran aku adalah satu nikmat yang tidak aku pasti hilangkan.Setelah diberikan satu nikmat Iman dan Islam aku berdoa supaya akan terus berjalan di atas 'Jalan Mustaqiim' ini.Sudah lama meninggalkan blog,menaip,memberi sesuatu, nampak seperti aku terlalu sibuk.Dalam kesibukan aku pun,pasti ada orang yang lebih sibuk.Itu pasti!

Dunia ini bukan tempat kita lantang bersuara meminta tuntutan nafsu.Tapi,dunia adalah tempat persinggahan.Ya persinggahan.Ramai yang sudah sedar tidak perlu dihuraikan lagi.Namun ramai yang antara kita masih merasakan bahawa dunia ini akan wujud selamanya.Manakan tidak,kita masih melakukan banyak kejahatan di dunia ini,melayan nafsu buta tuli.Andai kata,esok kita akan ada peperiksaan,barangkali 2,3 minggu sebelum itu kita pasti sudah membelek buku,membuat nota,dan sebagainya.Begitu juga seharusnya kita sentiasa merasakan bahawa esok atau sedetik lagi merupakan hari perhitungan antara kita dengan Allah. Oh!,dahulunya para sahabat nabi,bermula menyebarkan ajaran Allah ( Islam ).Perbezaan ketara kita boleh lihat pada zaman itu,prosesnya lebih ke arah pengislaman disamping peningkatan taqwa bagi mereka yang telah memeluk Islam.Hari ini kita sudah berubah.Manusia yang bergelar muslim adalah karikatur sahaja.Memakai 'tag' sebagai muslim, namun jauh dari nilai-nilai Islam sendiri.

Apa itu Jahil atau jahiliyyah?YA? pasti kita boleh menjawab menurut skema buku sejarah dengan tepat.Bagaimana pula dengan pemahaman kita ya? Kita jahiliyah juga ke kini? Pasti kita jawab tidak.Kenapa? Atas alasan kita tidak lagi jahil,kita suda MAJU,kita sudah pantas berlari hingga boleh memegang awan. Sedarlah jahil itu bertitik tolak pada satu nilai yang kita tidak mampu mengerti hakikat diri yang sebenarnya.Fitrah kita adalah untuk Allah dan pulang juga untuk Allah.

Namun kita MASIH BUTA!!!
Kenapa BUTA walaupun di IC tercatat ISLAM? Ya!!! itulah UMAT BUIH-BUIH namanya.Bertitik tolak daripada kita ibarat manusia celupan yang bersalutkan 'title' ISLAM dan Muslim namun kemana hendak membawa 'title' tersebut.Mungkin sekadar sijil untuk lepas masuk ke Syurga Allah.OH!!!

Pengorbanan yang utama adalah untuk Allah.Dengan kita melakukan suruhannya dan tinggalkan larangannya.
Oleh itu,haruslah kita sedar tentang hakikat diri.Bukan mudah untuk kita hidup pada zaman serba moden ini.Dalam tidak sedar kita dibentak dari atas,bawah, dan setiap penjuru.Adakala kita tewas dengan situasi semasa. Balasan tuhan bukan seperti ibu bapa merotan kita dan seumpanya yang kita boleh rasa,lihat dan tengok.Tapi Allah tutupkan hijab pandangan kita supaya tidak dapat melihat balasan neraka yang begitu pedih.OH!!! baru aku sedar, mungkin sebab ini kita lupa dan leka.Belum nampak balasan tuhan yang dahsyat.Tak boleh gambarkan kiamat yang menggegar.Tidak nampak nikmat syurga lebih baik daripada nikmat nafsu yang mencakar rasa.

Ada orang kata,kalau ada Nabi muhammad pada zaman ini pasti kita tiada masalah dengan masalah iman.WAH!!! hebatnya,boleh bayangkan hingga begitu rupa.Namun satu lontaran balik!!! ANDA MAMPU KE?Tinggalkan nafsu berpacaran,Solat diawal waktu,Qiam tidak pernah tinggal,Quran sentiasa dibibir,berkata-kata baik,menyerahkan diri pada Islam,Infak duit pada jalan Tuhan.Anda MAmpu!!? BONGKAK?


Sesungguhnya,demi matahari,demi bulan dan demi segala ada langit dan bumi,air mata Rasulullah tertetes demi memikirkan umat buih-buih kini.Namun kita jarang menangis untuk memikirkan jasa dan pengorbanan Baginda untuk kita.


Wassalam.

Tuesday, December 15, 2009

Langkah Tertangguh v1



Satu langkah tertangguh

Dengan tubuhmu yang rapuh

Tersungkur rebah

Mengajar erti pengorbanan

Dan terus berkorban

Lantas kuterus berlayar

Pelayaran erti hidup

Hanya menjadi ibrah yang tersimpan

Untuk diriku

Hanya diri ini hanya mampu menilai

Sejauh mana harus kita mencari jalan

Yang Memecah ruang kesanggupan

Untuk belajar erti hidup

Dan Berkorban

Lantasku dengan pasti

Melalui jalan ini

dan aku bertanya siapakah aku?

Dimanakah aku?

Padamu…

Lyric by Rahman D

Wednesday, November 25, 2009

MAcam Unta..Mencari Unta

Bukan malas.tapi internet.Bukan internet,saja-saja tidak mahu habiskan masa berjam-jam dihadapan ini.

Apa-apa,pasti perlukan kemajuan dan perubahan.Tidak mahu terus menjadi budak-budak yang tidak mengerti erti hidup ini.Perlu mengislah diri kemudian bersama-sama mengajak orang lain juga.

Rasanya nak qodokkan apa-apa yang terlepas dalam tulisan kali ini.

+Tahniah kepada MARYAM B. DASHUKI untuk keputusan cemerlang UPSRnya ( 4a 1b).Ditambahkan dengan bonus Anugerah Mithaliah 2009.Teruskan kecemerlangan.Dengar cerita hendak jadi doktor juga.(hahah).

+Acid teruskan berjuang dalam SPM.Bendera kena kibarkan sampai terbakar.Lepas ni,hang nak fly mana-mana pun suka hatilah.

+Aqila Happy birthday 20/11 - Jadi matanglah sikit,jangan dok asik layan korea je.

+Kembar 2 orang tu nak kena rotan.Main game banyak sangat,result apa macam ?

+Abah dan Umi- Maaf, lama tak telefon.

+Kakak Iman - Cepat-cepat kawin.

+Aku - SELAMAT.......JORDAN-SYIRIA-LUBNAN

---MENGHIDUPKAN LANGKAH DENGAN PENGHAYATAN ---

Saturday, November 21, 2009

Kubah

Rupa-rupanya kita ini perlukan satu aspek pandangan yang rasional untuk mampu berinteraksi dengan semua.Bila kita makin jauh berjalanan,makin banyak manusia kita jumpa dengan pelbagai jenis makhluk.

Tapi ramai yang masih ribut masih kabut

Monday, October 5, 2009

Monday, September 28, 2009

Tolong Aku

Lagu : Daud
Lirik : Rahman D

Untuk Keluarga,saudara mara,Sahabat,Guru-guru dan semua,Kembalilah pada Allah dan Islam yang sebenar.Aku tak mampu untuk tegur secara lisan hanya mampu meluahkan ke dalam lagu ini.Fitrah kita adalah untuk Allah dan Rasulnya.Kembalilah pada-Nya


Tuesday, September 15, 2009

Apabila Dia Berbicara 2

sambungan...

Jemah terkedu sebentar mendengar soalan daripada lelaki misteri itu.Lantas untuk menenang dirinya,Jemah cuba bertanyakan soalan kepada lelaki itu.

"Nama awak siapa,umur berapa dan tinggal di mana?"Jemah agak cemas namun cuba disimpannya dalam-dalam.

"Saya ust,Syed bin Dolah.Umur 29 tahun.Saya tinggal dengan mak cik saya.Mak saya orang Cina.Ayah saya orang Melayu.Mak saya dipenjarakan semasa saya kecil.Dia mati dalam penjara.Ayah saya dipenjarakan,mati di tali gantung.Saya baru keluar penjara Ust.Saya tak rogol Ust.Tapi saya mengaku yang saya bunuh dia."Padangannya masih meliar ke kiri dan kanan.Seolah-olah sedang mencari sesuatu.

Jemah mula menggelabah.Berhadapan dengan seorang pesalah yang rata-ratanya masyarakat akan memandang hina padanya.Walaupun Jemah bukanlah Ust,dia hanya seorang pelajar perubatan yang balik bercuti untuk sementara waktu,namun Jemah terus melayan lelaki itu atas dasar simpati dan mahu memberi sedikit bantuan jika mampu.

"Saya dipenjarakan semasa umur saya 18 tahun.Saya pernah masuk hospital gila.Tapi saya tak gila Ust.Emak saya orang cina.Dia melarang saya beribadat pada tuhan.Dia suruh saya sembahyang di Tokong.Mak cik saya Cina juga tetapi dia Islam."Lelaki misteri tu menyambung sejarah hidunya tanpa rasa segan dan silu.Mungkin sebelum ini,tiada orang yang sanggup mendengar ceritanya ini.

Jemah pula bertanyakan di mana lelaki itu menetap.Lantas lelaki itu menjawab bahawa dia tinggal bersama mak ciknya di sekitar kawasan masjid sini.Jemah seboleh-boleh ingin tahu permasalahan yang dihadapi olehnya.Terus diajukan soalan.

"Awak bila keluar penjara?"

"Saya keluar penjara tahun 90-an.Saya dilepaskan atas jaminan membunuh tanpa niat.Memang saya bunuh tanpa niat Ust.Hari itu,selepas saya beribadat,jiran saya bawa parang nak bunuh saya,saya cuma mempertahankan diri Ust.Dia tak suka saya masuk Islam.Saya...Saya...Bunuh dia Ust."

Jemah agak terkesan mendengar cerita lelaki yang bernama Syed itu.Satu perjalanan hidup yang penuh penderitaan yang terpaksa dihadapi olehnya.

"Macam mana saya boleh bantu awak?"Jemah seakan-akan ingin langsung bertanyakan pertolongan yang mungkin boleh diberikan olehnya.

"Macam mana hendak menerima taubat Tuhan Ust?Macam mana kalau saya tidak mahu dizalimi?Macam mana kalau saya nak membuat silaturrahim dengan mak cik saya,boleh ke saya nak beraya dengan mereka."Panjang betul soalannya.Jemah pula agak teruja namun dikawalnya dalam-dalam.

"Awak takut dekat siapa sekarang."Jemah memberanikan diri untuk membongkar kisah hidup lelaki itu.

"Dia pernah megerodok perut saya Ust.Saya tahu orang itu nak kena rogol tapi bukan saya yang rogol."

Jemah seterusnya memberikan sedikit nasihat bahawa tuhan itu adalah segalanya.Sejauh mana manusia membenci kita dan tidak menerima kita,namun kalau betul-betul kita bertaubat kepada Allah,mungkin kita akan menjadi lebih baik dariapada orang lain di sisi Allah.Lelaki itu terangguk-angguk.Raut wajahnya seakan betul-betul insaf dan ingin pulang ke jalan tuhan.

Di balik belakang saya,kelihatan Komot memanggil Jemah untuk pulang.Komot sahabat kepada Jemah yang selalunya selepas tadarus akan menghantarnya pulang ke rumah.Jemah pun terus mengakhiri perbualan dengan menghulurkan duit yang masih tinggal dalam poket seluarnya untuk diberikan kepada lelaki itu.

"Saya tak perlukan duit Ust."Lelaki itu pantas menolak.
"Tak apa,ini buatlah belanja-belanja."Jemah tersenyum.

Selesai itu Jemah bersalaman dan menepuk-nepuk belakangnya.Lalu meninggalkan tempat tadi.Selangkah demi selangah berjalan.Aku disentak dengan suara sorang tua daripada belakang.

"Berapa kau bagi duit dekat dia."Seorang pak cik yang berbadan kurus,bercermin mata dan juga kelihatan serius memandang muka Jemah.

"Adalah sikit-sikit pak cik."Jemah menjawab spontan sambil menguntumkan senyuman.

"Kau janganlah layan budak tu,dia tak betul sikit.Ayah dia pun tak betul juga.Dia tinggal nun dekat sana.Dekat-dekat sini juga.Lama dah pak cik tak nampak dia datang masjid.Dulu selalu je ada datang-datang masjid sini."

Jemah cuba mentafsir satu persatu.Namun Jemah hanya mengiakan sahaja tanpa banyak soal.
Maka Jemah pergi ke kereta Komot yang berjenama Myvi itu dan kelihatan Komot sedang menunggunya dalam kereta.

Tiba-tiba Komot pula bersuara.

"Kenapa kau layan budak tu Jemah?Dia tak betul sikit." Komot bertanyakan dengan Jemah dengan nada yang agak menyindir.

"Macam mana kau tahu dia tak betul Komot."Jemah ingin memastikan segalanya itu adalah tidak benar.

"Jemah dia tu jiran aku,Ayahnya tidak betul sikit.Adik dia pun tak betul juga.Sekarang dia tinggal dengan mak dia di rumah.Mak dia baik-baik sahaja.Ayah dia dahulu pernah dipenjarakan sebab mencuri.Dia ini memang kreatif bercerita.Pernah juga masuk hospital orang gila.Dia ini kawan kepada abang aku yang sulung Jemah.Sekolah yang sama dekat sini.Dia dahulunya baik juga seperti orang lain.Namun lepas dia kemalangan jalan raya selepas habis SPM kepalanya mengalami satu hentakan dan akhirnya dia jadi tidak siuman.Abang aku cakap dia zaman persekolahannya dahulu dia 'power' Add Math tau."Komot tersenyum pandang Jemah.

"Tapi tadi pandai pula dia baca Al-Quran."Jemah tersenyum dan dia sedar bahawa apa yang diperdengarkan tadi hanyalah fantasi seorang pesakit jiwa dan mental.

Namun,di mana fantasi itu muncul.Apa yang telah mempengaruhi fikirannya.Seolah-olah satu susunan cerita yang amat kemas dan cantik.Logik akal dan sesuai dengan realiti sekarang.
Jemah terus berfikir.Mungkin setiap apa yang diperkataan orang lelaki yang bernama Syed bin Dolah itu ada kebenarannya dan ada juga sedikit ibrah yang boleh dikaji dan dihayati.

Jemah...Jemah...Jemah...

Ingatlah dengan hanya mengingati Allah hati akan menjadi tenang (Ar-Ra'd :28)

Renungkanlah nikmat kesihatan dan kelapangan yang Allah berikan.

Sunday, September 13, 2009

Apabila Dia Berbicara

Rutin harian Ramadhan seperti biasa.Malam ini,malam yang ke-24.Jemah bersiap-siap untuk ke masjid.Anak-anak buah tadarusnya pasti setia menunggu di sana.Budak-budak yang perlukan bimbingan haruslah diutamakan.Jemah seperti biasa mengambil Al-Quran kecilnya lantas melangkah ke masjid kira-kira 5 minit daripada rumahnya.Sememangnya andaian Jemah tepat, semua anak buah tadarusnya sedang duduk bersila sambil menuggu kedatangannya.

"Hari ini abang nak habiskan awal."Perkataanya yang pertama terungkap daripada mulut Jemah bila bersua dengan mereka.Kelihatan budak-budak itu gembira sungguh.Maklumlah kalau sebelum ini hampir satu jam mereka duduk bertadarus.Hari ini Jemah mempunyai urusan lain menyebabkan dia perlu pulang awal.

Bacaan terus dinyaringkan.Satu persatu diperdengarkan kalimah-kalimah Tuhan.Setelah selesai satu pusingan.Seperti biasa Jemah akan memberikan sedikit tazkirah ringkas mengenai apa-apa sahaja yang berkaitan.Tiba-tiba mereka semua tersentak dengan kehadian seorang yang amat asing bagi mereka.Lelaki yang bertubuh agak sasa,tinggi orangnya.Kepalanya pula botak berambut nipis.Janggut dan misai juga agak lebat.
Jemah terus mentuturkan percakapannya.

"Ust,macam mana kita nak tahu malam lailatulqadar?"Tiba-tiba orang yang asing tadi berbicara.Jemah terkejut seketika namun dijawabnya juga soalan itu.Maka selepas sesi tazkirah,Jemah mengambil keputusan untuk menutup majlis itu.Akhirnya semua bersurai kecuali Jemah dan lelaki asing itu tadi.Dia memandang tepat muka Jemah.Lantas dia mengesot perlahan-lahan menghadap Jemah.

"Ust,macam mana kalau tak nak terima azab Allah."Matanya meliar melihat kiri dan kanan.Percakapan dikeluarkan satu persatu.Mukanya serius dan masam.Jemah menjawab juga soalan itu.Pada perkiraan awal selepas selesai menjawab soalan itu bolehlah Jemah pulang namun meluru pula soalan kedua.

"Ust,saya dah buat dosa.Saya dah bunuh orang!Saya tak rogol dia.Itu fitnah kepada saya.Tapi saya mengaku saya bunuh dia.Bukan saya,bukan saya"....................

Tuesday, September 8, 2009

Panjat Ke Langit

Sudah menjengah ke 10 malam terakhir esok,20 hari yang berlalu perlu muhasabah kembali sejauh mana peningkatan kita kepada Allah.Masih belum cukup untuk berpuas hati kerana rasa beribadah kepada sang pencipta tidak akan puas bagi mereka yang merasa nikmatnya

10 malam terakhir aku terus panjat mencari.

Saturday, September 5, 2009

Kembali

Salammualaikum,terasa blog lama menarik balik aura untuk menulis di sini.Tidak mengapa,tulis di sini dan tulis di sana juga.Tiada masalah sebenarnya.

Alhamdulillah ramadan telah berlalu suku yang pertama,maka marilah kita belek-belek sikit amalan yang telah kita kerjakan.Adakah sudah dapat dipertingkatkan amalan-amalan kita?Adakah komunikasi kita dengan tuhan sudah semakin akrab?Kita tanyalah kembali diri kita.InsyaAllah sama-sama kita pertingkatkannya.

Alhamdulillah juga sudah sebulan menghirup udara di negara sendiri.Rata-rata hajat yang di hati sudah termakbul.Cuma dua tiga perkara saja lagi yang masih belum tercapai di sini.Apa-apa pun syukur menikmati negara sendiri yang aman damai dapat solat dan macam-macam lagi.Masa ini juga kita tengok Indonesia berpuasa dalam keadaan ketakutan kerana gempa bumi yang dialami mereka.Syukur lagi sekali

Alhamdulillah juga result sudah keluar.Dapat naik tahun dengan selamat.Tahniah kepada rakan-rakan yang cemerlang belaka.Kepada yang tidak bernasib baik,ucapan tahniah juga sebab berani berperang dengan satu tempoh yang amat ketat sekali.Kita sendiri maklum University Alexandria yang letakkan satu tahap gred yang tinggi, kalau nak lulus markah mestilah lebih daripada 60%. A+ pula perlu 95% ke atas dan A- 95%-90& dan seterusnya.Berpeluh jugakan.Dengan 7 subjek yang perlu dipelajari.Tapi masih jauh perjalanan.
Semoga rakan-rakan yang lain,selamat maju jaya dan tiada apa yang dapat dibantu kecuali doa sahaja yang mampu disampaikan kepada semua.:)

Anatomy - B-
Physiology - A-
Biochemistry - B
Pathology - B
Histology - B
Pharmacology - B+
Microbiology C+
(tp dengar citer result baru akan dikeluarkan lain selepas ini sebab ada masalah dari segi penyusunan,harap-harap akan berubah kepada yang lebih baiklah insyaallah)

Microbiology,pelajaran mengenai ilmu Allah yang halus.Kehidupan yang kecil.Terlalu complex.Bacteria dan virus.Lepas ini kena pupuk semangatlah untuk pelajaran Microb ini insyaAllah.

Untuk akhirnya,sudah lama ingin menggunakan karya Fahd Razy untuk dilagukan.Maka saya ambil Sajak 'Demam' daripada Fahd Razy untuk diadaptasi ke dalam sebuah lagu.
Rekod secara kasar,dan sound tidak begitu jelas dan berketar.Cuma bolehlah hayati liriknya yang cukup enak untuk didengar.Suara yang terkucil itu abaikan sahaja.Boleh-bolehlah komen ya untuk penambah baikan.Terima Kasih kepada Fahd Razy sebab membenarkan saya guna sajaknya.


Demam

Dalam periwayatan hadis

kejarlah lima sebelum lima

hidup sebelum maut menjemput,

lapang sebelum sempit menghimpit,

muda sebelum tua bersua,

kaya sebelum papa menyapa,

sihat sebelum sakit menggigit.


Oh Rabb, dan kini aku terkedang lumpuh

dalam pembaringan yang serba rusuh

namun, haruskah aku mengeluh

kerana nanti sesudah sembuh

adakah untuk kembali menjadi abdi yang angkuh?

12 Mac 2004

Banting, Selangor

(Berita Minggu, 9 Mei 2004)






Monday, August 10, 2009

Sudah Ada Yang Lain !!!



Dapat jugak masuk balik blog lama ini.

Apa-apa pun blog saya telah berpindah ke:

www.terbitmentarimentariterbit.blogspot.com
(klik link di atas )

Selamat Menziarah semua...

Terima Kasih

Wednesday, July 15, 2009

Dunia Tanya Aku!

Edisi Malaysia
-1 Malaysia (sambil angkat tangan seakan-akan gaya hamas !)
-Pas Menang

Edisi China
-Penghapusan Etnik Umat Islam

Edisi Thailand
-Selatan Thailand terus suram

Edisi Palestin
-Skrip Lama

EDISI AKU
-Laut alex banyak buih namun ...tup..tup..tup


Tafakur

Sunday, June 28, 2009

Pagi Yang Gelap

Ada yang mengatakan bila musim exam kita kena jadi katak bawah tempurung,
-Study memanjang
Sejauh mana kebenaran teori itu?
-Gelap...
-Gelap...
-Gelap...


Aku tak suka teori ini.
Internet ibarat malu-malu kucing
dan aku ibarat pening-pening lalat

Friday, June 5, 2009

PENCUCI RAMBUT


Diikat rambut bergulung
getah kekuningan menjadi saksi
itu rambut hitam
yang bisa dipotong gunting kebodohan.

Wednesday, June 3, 2009

AKU TAK FAHAM LIRIK ITU!


Landasan Impian Nyata II
(Buat Bumi Al-Aqsa Aku Berbicara)

Pengembaraan musafir derita di bumi Al-Aqsa
melakarkan tinta pudar pada kertas hati
tulisannya sarat dengan kesengsaraan tenat.
Ceritanya terbias wajah ketakutan dahsyat
ruang damai sudah dikoyak daripada kamus hayat mereka
hanya tinggal harapan yang tidak bernoktah.

Suatu hari
Pasti warna damai kembali bersinar.

Rahman D
Antologi Bahasa Bumi GKLN 2008

Saturday, May 30, 2009

DULU DAN KINI...MEREKA GURU KU

Walaupun hari guru dah berakhir...namun entah mengapa hingga kini,wajah guru-guruku masih tergambar-gambar seperti "flashback".Mungkin masa yang hampir untuk final exam ini,maka bertambahlah kerinduaan pada bumi Malaysia,Rumah,Al-amin,Kedai Mamak,Masjid Al-Ansar,Masjid UIA dan sebagainya.

Saya pernah menjadi guru sebelum ini,hampir 3 bulan setengah.Pernah mengajar,memarahi pelajar,membuat soalan periksa,menanda kertas,menjadi pemantau kelab bahasa arab dan banyak lagi.Selepas SPM,saya mendapat tawaran menjadi guru di sekolah saya sendiri.Bukan senang untuk menerima tawaran besar ini,walaupun pada awalnya saya hanya diberitahu untuk mengajar selama 2 bulan sahaja.Lebih-lebih lagi tugas menjadi berat setelah saya dapat tahu bahawa saya perlu mengajar budak-budak tingkatan 4 Pendidikan Syariah Islamiah.Rasa belum layak untuk mengajar.Namun selepas istikharah,Allah membuka ruang untuk saya meneriwa tawaran tersebut.

3 bulan benar-benar mengajar saya menjadi seorang pendidik kepada pelajar-pelajar.Sejarah,Tassawur Islami,Pendidikan Syariah Islamiah.Saya mengajar 5 kelas- tingkatan 1: 2-kelas,tingkatan 2 :- 2 kelas dan tingkatan 4- 1 kelas.Duduk sebilik dengan guru-guru saya,melihatkan ketekunan mereka selaku pengajar,persediaan mereka dan macam-macam lagi mereka buat untuk anak-anak murid mereka.

Begitu tekun guru-guru mengajar kita semua.3 bulan itu juga menyebabkan saya merasai pengorbanan sebagai seorang guru,:Dalam kelas budak makan,tidur,berborak,Makan COKI-COKI...(hahha).TEtapi saya tak marah mereka,saya ketawa ketika itu.KENAPA?
Sebab Allah itu MAHA KAYA,apa yang telah dibuat mereka itu,pernah saya buat semasa zaman persekolahan dahulu.Mungkin ALLAh mahu saya rasai apa yang cikgu-cikgu lain rasa ketika itu.

Mengajar tingkatan 4 lebih mencabar,semua dah matang-matang belaka,kalau form 1 dengan form 2 bolehlah kelentong-kelentong sikit (hehe).Lebih-lebih lagi saya mengajar kelas adik saya sendiri ketika dia tingkatan 4 (Acid kaki report..haha).Saya masih ingat ketika mengajar bab Tayammum,banyak persoalan yang dilontarkan,saya hanya mampu jawab apa yang saya tahu pada ketika itu.(ADA BUDAK TU BAWAK BATU SUNGAI NAK TAYAMMUM...BAPAK BESAR BATU TU...hahahah gelak sampai berguling...).

Form 1 dan Form 2 terpaksa melayan kerenah mereka yang masih ada perangai kebudak-budakkan.Kerja Rumah tak siap,itu perkara biasa.Maka sayalah yang terpaksa bersabar.Begitu juga guru-guru saya yang dulu.(heheh).Bila musim ujian bermula,terpaksa bertungkus lumus menyiapkan soalan.Tetapi paling memedihkan ketika menanda kertas selepas itu.Rasa macam nak @$@#$# buda-budak itu,sudah diajar dalam kelas tapi masih tak dapat jawab.LAGI sekali saya akan tergelak kerana saya dapat rasai apa yang cikgu-cikgu saya rasa terutama guru ADD MATH,BIOLOGY,PHYSIC...(haha)
Pernah Ust Isharuddin cakap kepada saya "man..macam mana rasa tanda kertas pelajar,best ke tak?...boleh tahan ka..?" saya hanya mampu gelak sampai berguling sahaja.

Bersempena sekolah saya mengadakan sambutan hari guru jumaat yang lalu,saya mengucapkan terim kasih kepada semua guru-guru saya.Hari guru bagi saya adalah tiap-tiap hari.(Saya juga seorang guru..tak gitu ..haha)..
Tradisi sekolah saya,tiap-tiap tahun pasti akan sebuah video yang dibuat oleh pelajar-pelajar,seingat saya tahun 2005 sewaktu saya tingkatan 3,kami mulakan tayangan video-video ini.Masih ingat lagi,sewaktu Muadz,Nubhan,Basith berlakon.Kesinambungan itu diteruskan oleh junior-junior saya sehingga sekarang.Bak kata cikgu Alia kalau dikumpul boleh buat kompilasi(heheh).Tapi bila lihat video untuk tahun ini saya memang respect habis mereka.Bangga dapat junior macam mereka ini boleh bangga juga mereka itu anak murid saya..betul tak?(hehhe)

Apa-apa pun kepada cikgu-cikgu saya,selamat berjuang dan doakan kejayaan saya di sini,tanpa pengorbanan cikgu-cikgu dan ustaz-ustaz saya tak tahu saya akan jadi apa sekarang.Syukran

Akhir kata,Hormati Guru,Sayangi Guru,dan JAdilah orang yang menyintai ilmu kerana itulah yang dituntut oleh agama dan Rasullullah sendiri.

Saya letak sekali video hari guru sekolah saya tahun ini 2009 (BEST!!!!)-ikut tema pelastinevergreen...ijau heheh

Friday, May 29, 2009

KERTAS ITU TULISANNYA SAMA

Bersempena dengan minggu 'palestinevergreen',saya kongsikan satu bungkusan lama.

SKRIP LAMA
(Perbualan Kita dan Layarnya)


Setelah nafsu dan dendam

ditanyang di langit dunia

laungan bisu muntahkan simpati

pada sebidang tanah yg digari

Suntuk bertutur bahasa damai

rimas menyeru semangat jadian

petualang terus tuli,membisu

lagak sang Izra’il- pencabut nyawa

ayuh bangkit bersama mereka

Hilang kewarasan tidak peduli

dan kejam itu dilarutkan

dalam percikan darah syuhada

yang meresap menjadi puing bukti

pada sidang tertinggi.

Hari ini diputarnya skrip lama

kita menonton kaku sayu,

tatkala mereka layarkan cerita buntu

tetap begitu

p/s:Hayati satu persatu,ada pengajaran yang boleh kita ambil bersama




Skrip lama (live).MP3 -

Saturday, May 23, 2009

Cerita-cerita ketika Itu

aSalammualaikum...kembali menaip untuk seketika...Tiada apa yang ingin dicoretkan sangat ketika ini.Cuma minggu assignments dan presentation sudah melepasi "firing level" .Agak sibuk minggu-minggu ini.Namun sesibuk mana pun kita,segala tanggungjawab kepada yang maha Esa jangan kita lupakan pulak.

Doakan "diri ini" kembali di"repolarize" kan balik agar "action potential" akan kembali wujud untuk terus belajar.


Ayah&MaK kan dah kata " Medic ini susah sayang..."

Kawan saya kata "Medic ini lama la #*#$#&" (astagfirullah carut saja kamu kerja)

Saya kata "dah gi belajar update blog sekejap cukup sudah,next week periksa"

Situasi :Sedang menghalau zap dan alip dari rumah aku...............diorang balas "Man ingat nak sangat aku datang umah kau..."

Termenung.....menung.....menung......




Terima Kasih kepada cik Sabirah ye...atas Anugerah itu....heheh dan Bitaufiq wannajah kepada semua rakan-rakan yang dah habis matrik dan akan teruskan pengajian di Universiti....Bitaufiq wannajah...

p/s:Tak ada idea pun nak tulis apa sebenarnya.........

Friday, May 8, 2009

MUZIK DAN DAKWAH

Apabila orang berkata berkenaan muzik,banyak reaksi yang akan kita dengar.Namun secara fitrahnya manusia akan suka kepada muzik.Tidak kisah sama ada lagu-lagu biasa ataupun lagu nasyid ,rock dan sebagainya.
Setelah Sheikh Yusuf Qardawi mengeluarkan fatwa terkini mengenai muzik,ramai penggemar-penggemar muzik suka.Ialah mana tidaknya alatan-alatan bertali dan tiupan dibenarkan.Namun ramai diantara kita masih tidak faham hakikat muzik dan lagu itu sendiri.

Ada juga diantara kita yang masih mengganggap gitar dan piano adalah haram.Memang tidak salah berkata begitu.Namun bagi diri yang lemah ini teringin mengeluarkan pendapat dan pandangan mengenai muzik dan lagu.
Dalam hidup dunia yang banyak godaan-godaan dan serangan 'Gazwatul Fikr',para remaja terutamanya sudah terlekat dengan hiburan muzik dan sebagainya.Mereka menjadi muzik sebagai tempat mereka berhibur dan melepaskan segalanya.Namun ramai yang tidak sedar hakikat muzik dalam kehidupan seharian kita.
Pada mulanya muzik dan hiburan ini adalah harus,namun apabila sudah melanggar etika dan batas-batasnya dia akan menjadi sebaliknya.Bagaimana dikatakan sudah berlebihan itu:
/Pertamanya apabila muzik itu telah mengganggu kewajipan kita sebagai seorang muslim,sehingga tinggalnya solat.Baca quran entah kemana dan sebagainya
/Hiburan yang melibatkan pergaulan bebas lelaki perempuan
/Muzik yang berlebihan seperti lirik lagu yang tidak memberi makna.Dalam penulisan Yusuf Qardawi telah menggariskan bahawa hanya lirik yang berkaitan dengan puji-pujian kepada Allah dan kepada RasullAllah serta terdapat lirik-lirik yang membimbing jiwa kearah kebaikan.

Muzik itu wasilah dakwah:
Apabila berkata mengenai dakwah dan muzik pasti orang akan merujuk NASYID.Hakikat memang begitu,tetapi kita perlu sedar bahawa dakwah itu luas ruang lingkupnya.Untuk menarik masyarakat yang hanyut kini,saya merasakan wasilah begini harus digunakan kepada mereka-mereka yang sedar akan kepentingannya.Perkembangan sebegini sudah pesat di Indonesia.Kemunculan aktivis-aktivis dakwah dalam kumpulan berbentuk kumpulan nasyid dan sebagainya telah menggambarkan betapa nikmat Allah berikan kepada kita memang cukup berharga.

Ilmu muzik datangnya daripada Allah juga.Kita mempelajari ilmu itu adalah pahala,dan amalkannya kejalan kebaikan adalah pahala.Tetapi kita perlu sedar,ianya juga boleh menjadi musuh kepada kita,iaitu apabila kita sudah keterlaluan dan tidak menjaga batas-batas yang sepatutnya.

Akhir kata,muzik ini adalah nikmat daripada Allah kepada manusia,gunakan dengan sebaiknya,kita mendengar,menghayati lirik dengan sedalam-dalamnya dan ingat betapa nikmat ini jika disalah guna akan buruk padahnya....



p/s:asal lak budak medic sorang ni citer pasal muzik...tak ada kaitan langsung lah...hahahha
doa-doalah "ONCE" akan terus istiqomah dalam jalan dakwah ini.


Anugerah Indah Once.mp3 - ONCE

Wednesday, May 6, 2009

BOOM...GOTCHA!!!

Gambar kenangan Program BOOM...Terima kasih kepada kumpulan 'EMINENT' yang telah memberi kerjasama bagi saya cukup mantap...
Mohon maaf jika ada salah dan silap ye!





Sunday, April 26, 2009

Brothers

4 Jejaka di rumah yang selalu buat bising.
Kami ada pasangan gaduh.
A.Rahman VS A.Rashid
A.Rahim VS A.Rauf

Kami juga selalu juga berpasangan ketika main bola.
A.Rahman + A.Rahim
A.Rashid + A.Rauf

Kebiasaannya 4 orang ini akan bersama dalam satu hari
Tapi sekarang 1 sudah pergi belajar
Esok lusa 1 lagi pergi belajar
Yang 2 orang kembar pulak katanya nak duduk dengan umi je.(Bagus la tu jadi anak manja)

A.Rahman katanya sebagai Abg Ngah,tapi kadang-kadang dia ini suka menyakat adik contohnya:Pernah membuat kepala A.Rashid dijahit akibat bermain lawan-lawan di atas katil.
Pernah membuat 2 orang kembar menangis akibat kekalahan mereka bermain bola
dalam rumah.
Pernah menyakat 3 orang adik-adiknya dengan tak semena-mena...hahahah

4 orang ini ada kelebihan masing-masing :
-A.Rahman = keinginan yang kuat untuk kurus badan (tp akibat ahli bait yang tidak support langsung dia tewas )
-A.Rashid = Ketua Pelajar di Sekolah Al-Amin Gombak
-A.Rahim = Seorang abang kepada kembanya yang berlagak macho...tapi dalam hatinya sayang dengan adik kembarnya itu.
-A.Rauf = Seorang pengawas disekolah,tetapi akan menangis bila umi amik lambat...hahahha

Maka inilah cerita-cerita 4 orang lelaki dalam satu rumah.
Kita tanya sama puan yang empunya diri yang menjaga 4 orang ini.Mana paling susah nak menjaga ?

4 orang ini ada kerenah masing-masing :
A.Rahman
-Zaman kecik-kecik yang nakal.Lambat membaca,mengira dan mengeja.Bak kata orang kampung "Budak buas sorang ni heeeeehhh!"
-Zaman kecik-kecik dulu selalu kena kejar dengan abah.
-Kencing malam yang mengakibatkan umi naik muak (Nocturnal Enuresis) hhaha

A.Rashid
-Kecik-kecik gemuk gedempol
-Kecik-kecik ada masalah mata yang pelik? hhaha
-Menagis kuat dia nih
-Suka cari pasal gak kadang-kadang
-Kuat gaduh dengan si A.Rahman
-Time kecik-kecik dulu,masa abah nak pergi kerja di Petronas mesti menangis kuat-kuat nak ikut hinggakan satu hari, Abgnya si A.Rahman kesian melihat adiknya yang menangis lalu membuka pagar pintu yang telah dikunci....lantas berlarilah di A.Rashid sehingga ke jalan besar untuk mencari abah...Lantas A.Rahman dipersalahkan ....kenapa?? kenapa?? (hahhaha)
-Sekarang imej botaknya telah disepakati jumhur ulamak bahawa itu adalah yang terbaik...hahah mungkin sebab-sebab tertentu jugak...hahhaha

A.Rahim
-Seorang abang yang susah sikit nak beralah dengan adiknya A.Rauf...(kadang-kadang la)
-Suka tidur dengan abah.
-Jadi ketua kelas tahun ini
-English dia power!!!!
-Selalu kena marah dengan Abgnya A.Rahman sebab main game dekat komputer
-Tak puas hati kalau kalah main game ....hahahha
-Ada masalah asthma dan umbillical hernia....akan menjalankan minor operation bulan 6 ini.insyaAllah.Doktor kene bagi ubat yang special sebab selalunya ubat untuk anesthetic contraindicated kepada pesakit yang ada bronchoasthma.


A.Rauf
-Adik kepada A.Rahim,keluar berapa minit lewat semasa dilahirkan
-Ada sikap penyanyang dan ambil berat tentang abang
-Suka nangis bila balik lewat...hahahah
-Main game no.1
-Suka nangis bila kalah...
-Selalu report tentang perilaku A.Rahim di sekolah kepada umi dan abah
-Suka merajuk...
-Tak berkira sangat dengan abgnya.

4 brothers in my family:
Kuning Malaysia -A.Rahman (Aman)
Biru Malaysia-A.Rashid (Acid)
Merah Biru Barcalona - A.Rahim (Abe)
Putih Real Madrid - A.Rauf ( Auf)

p/s:Walaupun aku pendek daripada adik aku..tp.."Sebab aku kan abang"

Thursday, April 16, 2009

Apa perkembangan....

Assalammualaikum kepada semua...sudah tidak meluangkan masa untuk menulis...Sebab anas dah update...so saya pun mengupdatelah (hehhe gurau je anas).Result first semester dah pun keluar lebih 2 minggu.Alhamdulillah,tetap bersyukur dengan keputusan yang dapat.So mana kelemahan untuk semester 1 akan diperbaiki lepas ini.Bak kata satu kata-kata hikmah,"Bukan kejayaan itu yang menjadi aras pertama,tetapi perjuangan kita untuk mencapai kejayaan itu adalah penanda arasnya."

Anatomy (A-)
Terminology ( A- )
Biochemistry (B)
Pharmacology (B)
Histology (B+)
Physiology (B+)
Community Medicine (B-)

We will be having PBL (Problem Base Learning) session for
this semester ,which means we are going to study pathology and microbiology.As anas said "we have to double our effort" because being a good muslim,we should always improve ourself from day to day.

Tumour,malignant,serous inflammation,histamine,NSAID,Papilloma,Bradykinin,Catarrhal, fuhh...There are so many words I've to memorize and understand ( dont procrastinate your time bro!!!)

We will have a Pharmacology midterm exam and microbiology practical exam next week.Harap-harap dapat buat lah..dan doa2lah untuk kami di sini.

Wassalam

Thursday, March 19, 2009

Petikan Gitar Kepalakotak

Selamat menjamu lagu "Pasrahkan Diri" petikan gitar daripada Kepalakotak.Semoga semestar kedua menjadi lebih baik kepada kita semua.InsyaAllah



Semakin lama kumerasakan
damai indah kasihMu
bagi semua insan di dunia
semua sama dihadapanNya

Sembah sujud padaMu Ilahi
kami pasrahkan diri
lepas dari nafsu dunia
yang melenakan dan menghanyutkan

Diri ini penuh dosa
kuharapkan ampunan bagi diriku
sucikan hati dari debu dan noda
padaMu kuserahkan jiwaku

Lagu:Snada -Pasrahkan Diri

Terima kasih kepada kepalakotak.

Monday, March 9, 2009

Mencari Air Ep:2

Pencarian air yang bersih masih diteruskan.Kadang-kadang air itu mempunyai banyak bakteria dan macam-macam lagi.Namun kita yang sepatutnya berusaha mencari air yang bersih dan mungkin juga merawat air tersebut supaya menjadi bersih.

Episod hari ini adalah yang kedua.Perjalanan kembara di bumi anbiya ini.Semenjak melangkah kaki ke bumi iskandariah,tidak pernah menjejak kaki apatah lagi badan ke dalam lautan di sini.Cuaca yang sejuk semestinya air juga sejuk.Mungkin kali ini cuaca sudah sedikit panas dan airnya sudah menjadi panas(pada jangkaan awal).Maka bercadanglah dengan rakan-rakan yang lain untuk mandi pantai di "miami beach".
Tapi langkah awal saya dan beberapa rakan yang lain bermula dengan melawat Istana Raja Faruq " King Faruq" iaitu Raja Mesir.Sememangnya banyak cerita yang telah saya dengar mengenai 'King' ini.Sama ada cerita yang baik atau buruk tentang dirinya.Anak kepada Raja Fuad II ini dikatakan hidup dalam keadaan mewah dan ada juga yang mengisahkan bahawa beliau digelar "Pencuri Cairo" apabila suka mencuri barang.Ada juga kisah di mana semasa Perang Dunia II berlaku,keadaan hidup memang sukar dan susah,maka disebabkan kemewahan yang diinginkan oleh beliau,beliau telah mengarahkan supaya semua rakyatnya memadamkan lampu rumah mereka semata-mata untuk menyalakan lampu di Istana beliau di Iskandariah iaitu semasa pengeboman tentera Italy.
NAMUN...setelah berbual dengan pelbagai masyarakat arab di sini,lain pula yang saya dengar.Ada diantara mereka menganggap bahawa Raja Faruq ini adalah pembela agama.Cerita-cerita tentang keburukan Raja Faruq adalah konsperasi untuk menjatuhkan Islam pada ketika itu.Diceritakan juga bahawa semasa beliau memegang tampuk kepimpinan di Mesir,segala undang-undang yang ditetapkan adalah berlandaskan hukum syariat Islam.Sedikit tambahan juga apabila membelek-belek kisah Raja Faruq ini, terjumpalah bahawa beliau juga turut menyokong perjuangan Imam Syahid Hassan Al-Banna pada awalnya,namun selepas datangnya fitnah yang dibuat oleh golongan yang ingin menjatuhkan Islam,maka telah berlaku salah faham antara mereka.
Akhirnya apabila sistem republik berkuat kuasa di mesir,maka sistem pemerintahan beraja telah dimansuhkan sama sekali.Jika hendak bercerita politik di Mesir ini memang berat.Banyak konspirasi,banyak rasuah.Sistem ketenteraan juga telah digunakan sehingga sekarang,darurut sentiasa di sini...hehehe...Ramai pejuang-pejuang agama ditangkap dan diseksa.Mungkin boleh mengkaji lagi politik di Mesir ini...Sedikit perkongsian,saya ada seorang rakan mesir di sini,dan pernah bertanya mengenai sistem pemerintahan Mesir,dan dia pun menjawab bahawa tiada ketelusan dalam sistem kerajaan di Mesir,dan rakyat menjadi takut untuk bersuara kerana ditepi-tepi rumah mereka setiap hari akan dihuni oleh sebuah gerabak(trak) yang akan mengisi mereka jika melawan kerajaan...

Konklusi:"Mungkin politik Malaysia akan jadi sama seperti Mesir.....dengus "
Seterusnya,teruslah pergi ke pantai untuk bermandi-manda.Setelah selesai solat zohor di masjid,Maka kami pun pergi ke pantai.Celup sahaja kaki,terus WAH!!! Ingatkan panas air laut ni,rupa-rupanya sejuk jugak.Hanya cuaca di luar sahaja panas tapi air tetap sejuk.Menggigil terketar sahaja.Tetapi renungan jauh ke pantai itu,macam-macam boleh terfikir.Bermula dengan kisah dengan Nabi Musa dan Firaun dan banyak lagi.Tetapi lebih tertarik dengan kisah Firaun yang Allah telah lemaskannya di dalam laut yang dibelah oleh tongkat Musa.Habis tenggelam semua pengikut-pengikut Firaun.Dan kita hari ini cuba berfikir sejenak mengenai masalah ummat yang makin lama semakin lari daripada landasan sebenar.Sedih sungguh.

Kami bukan bermandi sahaja,tetapi sempat juga makan-makan.Yang istimewanya,kami dijamu dengan NASI LEMAK.Terima Kasih kapada Zafran,Padil dengan Afiq yang masak nasi lemak.Begitu juga dengan Alip,Azim dan Zahin yang menyediakan "Sandwich Tuna" yang lazat.;)Cukup rasa perhubungan antara kami atau dipanggil Ukhuwwah .Perjalanan masih jauh dan mungkin dalam perjalanan ini ada antara kita semua yang akan berasa lemah dan jatuh,tetapi dengan adanya rakan-rakan dan sahabat,maka inilah yang pastikan menaikkan semula semangat yang hilang itu.InsyaAllah.

Maka keletihan terpancarlah dimuka-muka pemandi laut semua,selesai sahaja mandi kami semua bersalam-salaman dan bergambar dan pulang kerana esoknya ada misi yang penting iaitu membawa jalur Iskandariah ke Sukan Perubatan 2009 di Mansuroh

Tunggu Episod :3 di Mansuro insyaAllah.

Wassalam

ralat:Terima kasih kepada kepalakotak yang membantu mengambil gambar...:)