Saturday, April 17, 2010

Ramai Yang Tidak Sedar

Pernah tidak satu ketika anda menjadi hilang arah?
Tidak tahu apa yang harus dibuat.
Kadang-kadang terasa benda yang dilakukan adalah sia-sia

Satu ketika,saya bertanya kepada seseorang,mengapa kita menjadi hilang arah?Sedangkan kita sudah membuat apa yang di suruh oleh Allah dan cuba untuk meninggalkan larangannya.
Lalu sahabat saya ini menjawab.
APA AGENDA KAMU?

Terkejut juga dengan jawapan yang diberikan.Jawapan yang menyoal kembali saya.Apa agenda kita sebenarnya.Hidup yang kita lalui ini,adakah kita telah letakkan agenda-agenda yang kita mahukan.

Sebenarnyakan,secara tidak sedar...kehidupan kita ini adalah bertitik tolak daripada agenda orang lain.Kita disibukkan dengan agenda orang lain sedang kita tidak mempunyai agenda yang datang daripada kefahaman dan keinginan kita sendiri.

Hidup kita dirasakan sempit,tiada masa lapang,tertekan,tension dan sebagainya,kerana kita diasak dengan agenda orang lain.
Cuba kita bayangkan,kalau kita mempunyai agenda kita sendiri,telah disetkan dalam kepala kita dan disematkan dalam hati.Sudah tentu ianya akan menjadi satu azam yang jitu.Masa yang diisi terasa puas,hidup terasa cukup best.

KITA DAN SAHABAT NABI.


Jauh sekali kita dengan sahabat-sahabat Nabi.Sejak kedatangan Islam,tidak ada agenda lain yang mereka sematkan selain menyerbarkan Islam ke merata dunia.Untuk pastikan Manusia yang lahir,biarlah bernamakan ABDUL,MUHAMMAD,AHMAD.Wang dan harta dikorbankan hanyalah untuk Islam.Agenda mereka tidak akan lari walaupun diasak,diugut dan diratah dengan musuh-musuh luar.
Kita mampu membaca sejarah dahulu.Kita sedih melihat pengorbanan mereka.Tapi sedarlah mereka ketika itu gembira dengan hidup mereka.SEBAB APA? MEREKA HIDUP DENGAN AGENDA MEREKA,BUKAN AGENDA ORANG LAIN.Mereka serahkan hidup untuk ALLAH dan RASULNYA.Apabila mereka dipanggil berjihad,mereka pergi.
Tidak ada benda yang diinginkan oleh mereka selain dakwah itu tersebar luar.Supaya kita hari ini dapat Islam itu

Namun kita belek-beleklah hati ini,adakah kita rasa sudah cukup Islam kita.Adakah ISLAM kita merupakan satu pewarisan bukan atas rasa kefahaman dan iman itu sendiri.

Sama-sama kita fikirkan dan renungkan
Sekarang bolehlah tanya diri kita,apakah Agenda kita sendiri.!!!

No comments: