Saturday, May 8, 2010

TEKSI DAN ANAK




Pintu kereta ditutup rapat-rapat.Hari ini hajatnya ingin membawa anaknya Ahmad bersiar.1 mei juga memberikan satu kerehatan pada si ayah setelah masa-masa yang dihabiskan hanya bersama penumpang yang datang dan pergi.Hari ini Ahmad juga gembira,anak kecil yang comel berumur lingkungan 6 tahun.Putih,gebu dan hitam likat rambutnya.

"Duduk diam-diam Ahmad,Baba nak bawa kamu pergi berjalan-jalan."Senyuman diukirkan membawa erti kasih-sayang yang cukup kedap dihatinya.Anak tunggalnya ini turut tersenyum,tangannya masih memegang 'Syibsi' berperisa 'gibnah'.Air pepsi yang bertin biru digenggam disebelah tangan lagi satu.
Dipandu teksinya perlahan-lahan.Itulah kasih seorang ayah untuk memastikan anaknya selamat dan jauh dari malapetaka yang mendatang.

"Baba,kenapa baba jadi pemandu teksi?" Muka serius anaknya itu membuatkan si ayah tersentak seketika.Angin laut yang terus mencium pipinya menyebabkan lidah kelu untuk berkata-kata.Tangannya terus menggosok kepala Ahmad.Sambil senyuman pahit dilirikkan ditepi-tepi bibir.Ahmad masih kebingungan.Jawapannya masih belum terjawab.Budak kecil pasti akan menunggu jawapannya,itulah selalunya berlaku.

Dihadapan sedikit,polis berbaju hitam mengangkat tangan ke atas menggantikan lampu isyarat yang hanya tinggal sebatang besi yang berkarat dan rosak.Si ayah memberhentikan seketika keretanya.Sambil berkecamuk kepala untuk menjawab soalan Ahmad yang masih menunggu jawapan ayahnya.Bersebelahan kereta mereka kelihatan sebuah kereta mewah berjenama.Biru warnanya dan dipandu seorang lelaki yang berkot hitam.Lebat misainya dan umurnya dalam lingkunangan 50-an.Mungkin sebaya dengan umur si Ayah.

Si Ayah menyuruh Ahmad mengangkat tangan dan menghulurkan senyuman kepada pemilik kereta tersebut.Ahmad dengan pantas melaksanakan tuntutan ayahnya itu.

"Baba kenapa Ammu sebelah ni tak senyum balik? Balas angkat tangan pun tidak?" Ahmad sedikit marah dan sedih."
Wisel dibunyikan dan eksos berdesing diteliga mereka berdua.Kereta sebelah tadi pantas meluru kehadapan.

Si ayah tanpa suara,satu senyuman yang lebar diberikan kepada Ahmad.
"Ahmad inilah teksi kehidupan Baba.Di sini Baba belajar kesederhanaan dan kesabaran."

1 comment:

mas syarep said...

bila agaknya..ada org panggil ko baba plak?hehehe..

mantop ar kisah ni!!n mcmtu ek teksi diorg?teksi malaysia lagi canggih kn?hehe