Monday, August 30, 2010

Membentuk Kesedaran Kesatuan

Alhamdulillah syukur atas nikmat yang diberikan kita mampu menghirup udara yang serba aman.Ditambah dengan nikmat ramadhan yang telah diberikan pada ummat nabi Muhammad.Dijanjikan juga pada bulan itu malam serbu bulan iaitu malam lailatul qodar.

Alhamdulillah selesai perjalanan mengerjakan umrah dan ziarah Mekah/Madinah.Terlalu banyak pengajaran yang dapat diambil dan difikirkan.Setiap orang yang pergi mengerjakan umrah dan ziarah pasti akan ada cerita-cerita mereka sendiri.

Perasaan yang susah untuk digambarkan jika kita tidak pernah merasainya.Seakan-akan daerah Al-Haramian itu seperti satu ruh yang mentancap hati-hati setiap manusia yang melangkah ke dalamnya.Satu Ruh yang menarik kembali kita kepada sirah yang cukup agung.

Bagi saya ibadah umrah bukan sekadar ibadah,namun mereka yang memerhati sekeliling mekah itu terdapat cerita-cerita yang menarik untuk kita hadami.Bermulanya Dakwah Rasulullullah sehinggalah pembukaan kota mekah,ada pengajaran yang boleh kita ambil.

Simbolik umat Islam berkumpul pada satu tempat yang sama dengan tujuan yang sama ada simbolik kesatuan.NAMUN...itu secara zahirnya sahaja.Terdapat elemen-elemen penting yang perlu dihadapi betul-betul oleh umat Islam.Simbolik Kesatuan belum menjamin tercantumnya hati-hati umat dikalangan umat Islam ini jika mereka tidak memahami uslub-uslub dalam berukhuwwah.

Setelah lama berfikir,melihat putaran demi putaran tawaf yang begitu ramai umat manusia,saya terlihat bahawa Simboliknya Umrah dan haji ini lebih kepada KESATUAN HATI.Bermaksud,bagaimana perasaan kita terhadap saudara kita yang berlainan bangsa,kulit dan perwatakan,mungkin juga fikrah.

Setinggi-tinggi peringkat ukhuwwah itu adalah 'ithar'(lebihkan rakan kita) dan serendah-rendah ukhuwwah itu adalah berlapang dada.

Sejauh mana pun perbezaan kita dengan saudara kita,namun jika hati-hati ini bersatu atas dasar Ukhuwwah Islamiah maka pasti generasi Muhajirin dan Ansar pasti akan terbina tanpa sebarang perpecahan.

Maka bila hati-hati ini terikat kerana Allah dan Rasulnya,pasti umar ini pasti akan cerita tanpa ada sebarang dendam,perangsangka,fitnah-memfitnah dan sebagainya.

Akhir kata...Ramadhan adalah bulan untuk kita memahami erti persaudaraan dan ukhuwwah itu melalui pembayaran zakat.Hayatilah sebaik-baiknya.Bagi yang mampu untuk membayar ,silakan .

Salam Akhir Ramadhan

5 comments:

mas syarep said...

alhamdulillah..dh sampai juga ke bumi kelahiran nabi junjungan kita..mungkin sedar atau tidak..dahulunya bumi itu juga menjadi saksi penghalauan org2 yg beriman..butki perpecahan paling besar..tapi kerana NUR dari Allah menerangi hati penduduknya..akhirnya bersatu juga..

bole tak aku nak tau..ape doa ko di depan kaabah tu??

makman said...

hhahahahahah,
mak pun nak tahu gak,
hahahahahah

-.rashid.- said...

mestilah nak dapat 'nur' kan man??? hehehe

Rahman D said...

hahhaha...insyaAllah sampai masa nnt ada lah tuh

mas syarep said...

man..kat malaysia jer ada yang "nur-nur" ni..hahaha..kat mesir tu..nama dia tak boleh panjang2..hehe..