Monday, October 6, 2008

Hari-Hari Raya

Pertama kali beraya di negara orang ini begitu banyak perbezaannya dengan negara sendiri.Tidak semeriah,tiada duit raya,tiada keluarga,TETAPI ada ketupat(heheh).Beraya di dataran 'asyir dan berjumpa dengan semua pelajar Melayu di sana sedikit sebanyak dapat menghidupkan suasana hari raya seakan-akan di Malaysia.Takbirnya,makanannya dan pakaian semuanya ala-ala sambutan perayaan di Malaysia.Tidak banyak cerita yang ingin dikongsikan kerana raya di sini hanya satu hari sahaja bagi mereka.Bukan seperti Malaysia,sebulan menyambut perayaan aidilfitri.Namun orang arab di sini cukup menangisi pemergiaan ramadhan yang bagi mereka lebih penting daripada menyambut perayaan.Kalau di Malaysia jika di penghujung Ramadhan ramai yang sudah tidak ke masjid untuk menunaikan solat terawih dan sebagainya,namun masyarakat di sini semakin penghujung ramadhan semakin ramai manusia yang membanjiri masjid-masjid dan memeriahkannya dengan ibadah yang tak pernah putus-putus.Sama-samalah kita muhasabah bersama-sama.

Alhamdulillah,sekarang saya menetap di Iskandariah-Syatbe.Betul-betul di tepi pantai.Udara agak segar kalau nak dibandingkan dengan Cairo.Rumah yang dikongsikan bersama 5 rakan yang lain dapat memuaskan hati kami insyaAllah.

13 comments:

ammarsahrim said...

ko nk tau sumthing?? aku time raya ni x makan2 lg satay...ko kt mesir dh makan satay...tension btul aku!! anyway ada gaya la pakai songkok tu... mcm nk bernikah pon dh ade gaya~ harap cpat2 la ye....wakakaka

Dashuki Mohd. said...

mana gambar ambik dgn Canon 400D? Takkan pakai Canon Powershot je kot ?

Rahman D said...

amar..kat sini semua ada just tak sama macam malaysia je la

abah...hehhe takut nak guna lagi..tp akan guna insyaallah

amirul said...

man, aku jeles nie.aku nk jgk ke sane.haha
takot nk gne canon 400D die rupenye
itupon aku nk jeles gak

ammar ibn sahrim said...

geli dowh kamarul bengkak ni... hakhak...asyik jelous je keje...

almuna said...

Cikgu pose ari ni. Tengok sate tu rasa macam nak berbuka sate lah ari ni...sedapnya. macam amar, raya ni cikgu pun tak makan sate lagi....

amirul said...

ammar,ko dengki dgn aku pahal lak?haha.poyo je complain x mkn sate lg.mcmla xleh mkn tros.g la crk tym tgh cuti nie.complain je xkn muncol sate tu dpn mate,haha.

da pinda ruma btol eh?bgs2~

Rahman D said...

wah..org malaysia tak makan satay lagi rupanya!!! hehhehe rasanya org mesir dah borong dulu kot...sbb tu satay abis kat malaysia...hahaha

mirol buat spm elok2,pastu gi la mana yg kau nak gi...pusing satu dunia nih pun boleh...tp kene dptkan pasport dulu..pasport tu apa kau nak tau ....ha!! nih dia
pasport = 11A1 SPM 2008 hahah..
ha caner?

amirul said...

11A1 SPM 08?whoa,susa tu man.sgt susa~

ammar ibn sahrim said...

wehhh ko pikir sng je ke?? ko bajet nk jd pilot ko igt sng ke? haha jgn marah bang. blaja la elok2, mntk Allah byk2... insyaAllah boleh...

Syed said...

Wah! Rahman, yg tengah2 pkai baju pink tuh sedara gue D: t'kejut mula2 sampai t'paksa panggil adik2 utk dikenalpasti XD nama dia Syed Imran, nta skali U ngan dia ke kat sana?

p/s tinggi bak zirafah O_O

Rahman D said...

yup nama dia syed imran..tp dia university lain ..dia di mansuro..tp kenal la dia sbb buat persediaan sekali...eh nih syed mana nih...sbb ramai sgt syed??

SyeD said...

He3 ni Syed Ahmad Muhajir la (: xkan lupa kowt, skali tuisyen dengan ust. Syed Abi Mahfuz D: owh x sama U rupanyer..xpe janji korang same2 amik medic -.-