Sunday, September 13, 2009

Apabila Dia Berbicara

Rutin harian Ramadhan seperti biasa.Malam ini,malam yang ke-24.Jemah bersiap-siap untuk ke masjid.Anak-anak buah tadarusnya pasti setia menunggu di sana.Budak-budak yang perlukan bimbingan haruslah diutamakan.Jemah seperti biasa mengambil Al-Quran kecilnya lantas melangkah ke masjid kira-kira 5 minit daripada rumahnya.Sememangnya andaian Jemah tepat, semua anak buah tadarusnya sedang duduk bersila sambil menuggu kedatangannya.

"Hari ini abang nak habiskan awal."Perkataanya yang pertama terungkap daripada mulut Jemah bila bersua dengan mereka.Kelihatan budak-budak itu gembira sungguh.Maklumlah kalau sebelum ini hampir satu jam mereka duduk bertadarus.Hari ini Jemah mempunyai urusan lain menyebabkan dia perlu pulang awal.

Bacaan terus dinyaringkan.Satu persatu diperdengarkan kalimah-kalimah Tuhan.Setelah selesai satu pusingan.Seperti biasa Jemah akan memberikan sedikit tazkirah ringkas mengenai apa-apa sahaja yang berkaitan.Tiba-tiba mereka semua tersentak dengan kehadian seorang yang amat asing bagi mereka.Lelaki yang bertubuh agak sasa,tinggi orangnya.Kepalanya pula botak berambut nipis.Janggut dan misai juga agak lebat.
Jemah terus mentuturkan percakapannya.

"Ust,macam mana kita nak tahu malam lailatulqadar?"Tiba-tiba orang yang asing tadi berbicara.Jemah terkejut seketika namun dijawabnya juga soalan itu.Maka selepas sesi tazkirah,Jemah mengambil keputusan untuk menutup majlis itu.Akhirnya semua bersurai kecuali Jemah dan lelaki asing itu tadi.Dia memandang tepat muka Jemah.Lantas dia mengesot perlahan-lahan menghadap Jemah.

"Ust,macam mana kalau tak nak terima azab Allah."Matanya meliar melihat kiri dan kanan.Percakapan dikeluarkan satu persatu.Mukanya serius dan masam.Jemah menjawab juga soalan itu.Pada perkiraan awal selepas selesai menjawab soalan itu bolehlah Jemah pulang namun meluru pula soalan kedua.

"Ust,saya dah buat dosa.Saya dah bunuh orang!Saya tak rogol dia.Itu fitnah kepada saya.Tapi saya mengaku saya bunuh dia.Bukan saya,bukan saya"....................

3 comments:

Anonymous said...

weyh pehal lak nih??

abiskn la citer dye

makman said...

mungkin ke jemah akan bertemu dgn si mistri malam ni lagiiiii????

islahmujahidin said...

mungkinkah dia kawin lari?