Saturday, September 5, 2009

Kembali

Salammualaikum,terasa blog lama menarik balik aura untuk menulis di sini.Tidak mengapa,tulis di sini dan tulis di sana juga.Tiada masalah sebenarnya.

Alhamdulillah ramadan telah berlalu suku yang pertama,maka marilah kita belek-belek sikit amalan yang telah kita kerjakan.Adakah sudah dapat dipertingkatkan amalan-amalan kita?Adakah komunikasi kita dengan tuhan sudah semakin akrab?Kita tanyalah kembali diri kita.InsyaAllah sama-sama kita pertingkatkannya.

Alhamdulillah juga sudah sebulan menghirup udara di negara sendiri.Rata-rata hajat yang di hati sudah termakbul.Cuma dua tiga perkara saja lagi yang masih belum tercapai di sini.Apa-apa pun syukur menikmati negara sendiri yang aman damai dapat solat dan macam-macam lagi.Masa ini juga kita tengok Indonesia berpuasa dalam keadaan ketakutan kerana gempa bumi yang dialami mereka.Syukur lagi sekali

Alhamdulillah juga result sudah keluar.Dapat naik tahun dengan selamat.Tahniah kepada rakan-rakan yang cemerlang belaka.Kepada yang tidak bernasib baik,ucapan tahniah juga sebab berani berperang dengan satu tempoh yang amat ketat sekali.Kita sendiri maklum University Alexandria yang letakkan satu tahap gred yang tinggi, kalau nak lulus markah mestilah lebih daripada 60%. A+ pula perlu 95% ke atas dan A- 95%-90& dan seterusnya.Berpeluh jugakan.Dengan 7 subjek yang perlu dipelajari.Tapi masih jauh perjalanan.
Semoga rakan-rakan yang lain,selamat maju jaya dan tiada apa yang dapat dibantu kecuali doa sahaja yang mampu disampaikan kepada semua.:)

Anatomy - B-
Physiology - A-
Biochemistry - B
Pathology - B
Histology - B
Pharmacology - B+
Microbiology C+
(tp dengar citer result baru akan dikeluarkan lain selepas ini sebab ada masalah dari segi penyusunan,harap-harap akan berubah kepada yang lebih baiklah insyaallah)

Microbiology,pelajaran mengenai ilmu Allah yang halus.Kehidupan yang kecil.Terlalu complex.Bacteria dan virus.Lepas ini kena pupuk semangatlah untuk pelajaran Microb ini insyaAllah.

Untuk akhirnya,sudah lama ingin menggunakan karya Fahd Razy untuk dilagukan.Maka saya ambil Sajak 'Demam' daripada Fahd Razy untuk diadaptasi ke dalam sebuah lagu.
Rekod secara kasar,dan sound tidak begitu jelas dan berketar.Cuma bolehlah hayati liriknya yang cukup enak untuk didengar.Suara yang terkucil itu abaikan sahaja.Boleh-bolehlah komen ya untuk penambah baikan.Terima Kasih kepada Fahd Razy sebab membenarkan saya guna sajaknya.


Demam

Dalam periwayatan hadis

kejarlah lima sebelum lima

hidup sebelum maut menjemput,

lapang sebelum sempit menghimpit,

muda sebelum tua bersua,

kaya sebelum papa menyapa,

sihat sebelum sakit menggigit.


Oh Rabb, dan kini aku terkedang lumpuh

dalam pembaringan yang serba rusuh

namun, haruskah aku mengeluh

kerana nanti sesudah sembuh

adakah untuk kembali menjadi abdi yang angkuh?

12 Mac 2004

Banting, Selangor

(Berita Minggu, 9 Mei 2004)






5 comments:

anwar azhari said...

se~!sudah sembuh...

ko nyanyi balik yea..
ak taw ko tgh demam tyme nyanyi lagu nih..

thts y la jd se~!sudah sembuh

Rahman D said...

hahaha...aku tau part tu terkucil sikit...hahha

kepalakotak said...

erm..
bole wat lg baik.

teruskn mandush!!

FahdRazy said...

Amad letak di GKLN boleh?

Letak la dalam esastera...ada komuniti lagu puisi

Rahman D said...

boleh je amad..silakan