Wednesday, January 6, 2010

Pernah kita Terfikir

Kalau kita sesekali duduk termenung,pernah tak terfikir kenapa Allah bagi HAK dan BATIL.
Dan kenapa kita harus memilih yang HAK dan tinggalkan yang BATIL?
Kenapa HAK TIDAK BOLEH SEIRING DENGAN BATIL dalam hidup kita?

Proses ini panjang.Bukan pendek.Ramai yang tidak memikirkan tentang hakikat perjuangan dan akhirnya tewas.Pernah ditanyakan oleh seorang sahabat kepada saya,"apakah perjuangan kau?"
Agak terkedu untuk berkata-kata.Kita sebenarnya masih kabur dengan tujuan hidup.Kabur dengan hakikat iman.

Hidup ini tuhan memberikan semua yang zahir.Namun janji-janji tuhan juga telah dinyatakan dalam quran,namun belum dizahirkan.Itulah titik yang menjadikan kita berada dalam keadaan yang selesa.Kita tak nampak dan tidak merasa merasa janji-janji itu lagi sekarang.

Saya bercakap kepada seorang sahabat,"Dunia dah semakin nazak,kalau boleh dunia mintak Allah untuk dicabut nyawanya secepat yang boleh,nescaya dunia akan membuat."
Sebenarnya kita perlu malu dengan alam sekeliling,mereka semua bertasbih dan memuji Allah :

Surah Isra' (44)
"Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa
mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. "(44)

Hatta bunyi keldai yang buruk itu pun adalah satu zikir kepada Allah.Manusia semakin lena dengan dunia.Tak salah kalau saya katakan hari ini adalah sama seperti zaman jahiliyah.Maksiat yang berleluasa,manusia hilang pertimbangan bila ada pertembungan fikiran,lantas menidakkan nilai-nilai murni di dalam Islam.Setiap hari di akhbar akan paparkan bayi yang dijumpai mati di dalam longkang,dalam tandas dan sebagainya.MasyaAllah.Hakikatnya kita begitu.

Hari ini juga ramai yang akan mementingkan keinginan diri daripada keinginan(arahan) Allah.Sanggup berdebat demi satu perkara yang kecil.Sama seperti zaman dahulu.Nazak sungguh! kita kini.

TETAPI,Allah bukan tidak memberi petunjuk.Rasululullah tidak meninggalkan dunia tanpa pengajarannya yang tidak diragui lagi.Namun sejauh mana kita mencari.

Zon Selesa membuat kita jadi lebih terpesona dengan dunia nafsu.Menyibukkan diri dengan tingkah laku orang lain sedangkan nilai pada diri hanyut dibuai nafsu.Sedarlah ramai lagi diluar sana bersedia untuk menjadi Muslim jika mereka diberikan hidayah kepada Allah.Kita perlulah bersyukur atas nikmat menggunung ini.


Kembali pada tajuk,kenapa hak dengan batil tidak boleh dud
uk sekali?
Sebab itu adalah hukum dunia.Mana mungkin hak dan batil boleh diseka
likan.
Hakikatnya apabila kita mengikat HAK dalam hati ,sedikit demi sedikat batil itu akan terlerai.

dan sebaliknya jika batil itu dipautkan dalam diri,sudah pasti yang hak akan malap...malap...dan jauh daripada amalan kita.

Ibnu Qayyim pernah menerangkan bahawa hati ini tidak boleh disekalikan antara yang hak dan batil,hakikatnya satu datang dan satu lagi akan pergi.
Pertembungan antara hak yang batil sentiasa bermain dalam dunia ini,kita yang menentukan samada kita ingin menjadi sepertimana Umar Al-khottab inginkan,sehingga beliau digelar AL-FARUQ membezakan antara yang hak dan batil.

Letakkan erti perjuangan dalam hidup!

perjuanganku adalah :

عبد ذاهب عن نفسه
متصل بذكر ربه
قائم بأداء حقه
ناظر في قلبه

وإن تكلم فبالله
وإن نطق فعن الله
وإن تحرك فبأمر الله
وإن سكن فمع الله
فهو بالله لله مع الله


Wallahualam.

No comments: