Thursday, April 15, 2010

Filem VS Mesej

Masa kini Filem dan 'Movie' memang menjadi alat tontonan oleh semua lapisan masyarakat.Termasuk juga kita.Dunia hiburan semakin berkembang pesat.Bila ditanya kepada anak-anak kecil,bukan lagi doktor dan jurutera menjadi cita-cita mereka,namun penyanyi pelakon dan artis menjadi impian yang mereka ingin kecapi.

Saya merupakan penggemar muzik dan filem.Kalaulah medic ini bukan tempat saya sekarang,sudah tentu jurusan MesCom menjadi pilihan saya.Pernah juga saya hampir mengambil bidang diploma perfileman di UITM.Namun setelah dinasihati oleh ramai pihak,saya akur itu pilihan yang sukar bagi saya.Sememangnya saya minat untuk terlibat dalam pembikinan filem atau cerita.

Masih teringat semasa zaman persekolahan dahulu,saya dan rakan-rakan lain di bawah production Kampung Boyz,mula membuat filem-filem pendek menggunakan video cemara JVC yang ada pada masa itu.Teringat juga ketika membuat pembentangan subjek Sejarah F3,group kami membuat filem pendek mengenai Melaka.Sampailah hingga kini sekolah saya kerap kali membuat filem-filem pendek kalau ada apa-apa program di sekolah.Alhamdulillah ada juga perintis.

Hari ini,kita mampu melihat perkembangan seni perfileman di Malaysia makin pesat.KRu.Studio yang makin giat menghasilkan filem berkonsep CGI menunjukkan bahawa industri Filem Malaysia makin maju.

Tetapi,sebagai seorang SAYA.Masih tercari-cari filem dan pengarah yang cuba membawa mesej islamik dalam filem.Mungkin ada,tetapi terlalu sedikit.Walaupun filem-filem pop Islamik daripada Indonesia telah mencetuskan satu fenomena yang luar biasa seperti Filem Ayat-ayat cinta,Ketika cinta bertasbih,dan beberapa buah filem lagi yang saya rasa ada nilai mesej yang sebenar,namun sejauh mana filem tersebut mampu menarik pengarah-pengarah filem di Malaysia untuk mencuba membikin filem-filem begitu.

Hari ini juga Filem-filem yang dihasilkan oleh tangan-tangan pengarah tempatan,lebih cenderung kepada etika-etika yang termaktub dalam filem-filem Hollywood.Cerita-cerita yang kadang-kadang membuatkan penonton ketawa dari awal hingga akhir,namun mesejnya kosong.Kisah cinta yang berlebihan.Pendedahan gejala-gejala sosial tanpa membuat kesimpulan yang tepat di akhir cerita ,semuanya menjadi duri dalam daging kepada pemikiran remaja-remaja kini.Semakin betul apa yang mak saya pernah kata,bukan senang untuk saya berjuang dalam bidang itu sorang-sorang memandangkan medan itu adalah medan yang membunah kalau kita lemah.

Filem-filem yang menimbulkan kekeliruan dalam aspek agama banyak juga dihasilkan.Bermula dengan asas yang tidak kukuh,maka bila diterbitkan filem ini,masyarakat akan menjadi tertanya-tanya adakah benda ini betul-betul ada dalam Islam.Sedangkan itu adalah salah.

Maka sama-sama kita fikirkan,bila kita menonton filem,Apakah filem ini bermesej dan bermakna untuk masyarakat.Dari seawal hingga berakhirnya filem tersebut...

dalam ethics,doktor tak boleh ada 2 kerjaya..hmmm...

3 comments:

[MH] said...

apa kata lepas jadi doktor hebat, rahman tubuhkan syarikat filem bersama ngn kak iman. kalau kak iman tk nak, kak sanggup jadi rakan bersama :)

islahmujahidin said...

Jom buat video jom..
haha

kalaulah ada bnyk masa free

Rahman D said...

kak fathy...hehe insyaAllah nnt kita leh bincang..buat style2 iryu teammedical dragon tp ala2 islamik punya...hehhe

hahah syahmi insyaAllah thn dpn kita fokus utk production kita...thn nih sibuk sikit le..heheh nnt kita wat betul2