Wednesday, April 23, 2008

Minggu-Minggu Yang Dilalui

Sudah lama tidak menulis,mungkin kerana tangan yang belum bersedia untuk menaip apa-apa yang boleh dihidangkan di sini.Ya,pelbagai aktiviti yang dilalui minggu lepas dan minggu sebelumnya!Pelbagai pengalaman dan ilmu yang dapat dipelajari dari hari ke hari.Bermula dengan Sukan Remaja JIM (SURE ).Mewakili pasukan Ampang Jaya untuk permainan Ping Pong.Walaupun tidak menang tetapi pengalaman melihat-Wakil Negeri berentap memang menjadikan diri saya teruja dengan mereka ini.Pergi ke PC fair bersama Abah dan Acid untuk mencari MP4.Alhamdulillah dapat juga membelinya menggunakan duit sendiri walaupun Abah tambah sikit.(heheeh Terima Kasih Abah..jangan jealous kakak ).
Seterusnya,saya mendapat tawaran ke 'EduCamp' pada 15 dan 16 April.'EduCamp' ini merupakan program yang dilaksanakan oleh pihak Petronas untuk menjalankan sesi interview bagi mereka yang ingin meminta tajaan Petronas untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti.Program dijalankan di Universiti Teknologi Petronas (UTP) Tronoh,Perak.Anggarannya 500 orang peserta yang hadir untuk sesi yang pertama,dan masih terdapat 3 lagi sesi kemudiannya.Mujurlah saya dipanggil untuk sesi pertama bersama Nadzrin dan Syakirin Zainuddin(kawan lama).Kami ditempatkan di dalam satu bilik yang sama.2 hari itu cukup memberi saya satu pandangan yang cukup berbeza iaitu persaingan yang sengit antara pelajar Melayu-Cina -India.Mungkin jika interview MARA tempoh hari hanya muka orang-orang Melayu sahaja yang kelihatan tetapi untuk
kali ini - Nah !!! semuanya ada.Itulah dunia, setinggi mana pun kejayaan dan kekuasaan kita namun ada yang lebih tinggi daripada itu.Maka dapatlah saya berkenalan dengan rakan-rakan baru di sana.
Dapat juga bertemu dengan kakak sepupu saya ( Kak Syamimi ) di sana semasa hari terakhir sebelum saya pulang ke K.L.(Terima Kasih...belikan makanan heheh).Dapat atau tidak,saya serahkan kepada yang Maha Agung,yang penting doa dan terus tawakkal.
Seterusnya,Sekolah saya telah mengadakan Malam Apresiasi Seni Al-Amin 2008 ( MASSA) pada hari sabtu malam 19/4 .Sebelum itu, saya mengikuti Program Tamrin Tingkatan 3 anjuran ANDALUS dibawah Abg Syarep pada 18 dan 19 April yang lalu.Bagi MASSA, tahniah saya ucapkan kepada semua yang telah menjayakannya,itulah pengalaman mereka yang perlu dipelajari dan dihayati pada zaman persekolahan mereka.Saya minta maaf kepada semua pelajar Al-Amin khususnya kepada Tuan Pengarah(AMIRUL ARIF) kalau-kalau saya ini mengacau program dan membantutkan perancangan antum semua dengan idea-idea saya yang
mengarut-ngarut itu.Saya akan cuba untuk tidak menyibuk lagi ke program antum semua insyaAllah.Apa-apa pun,Allah telah tunaikan permintaan antum untuk mengadakan MASSA pada tahun ini.
Maka seperti biasa rumusan yang dapat dilakukan untuk minggu-minggu yang dilalui :

1.Ingat,segagah mana pun kita ada yang lebih gagah, maka selalulah merendahkan diri apabila berjalan di dunia ini.

2.Manusia perlu tahu minat dan kecenderungan sejak di bangku sekolah lagi supaya tidak susah menilai untuk masa akan datang.

3.Tidak perlu merasakan diri ini cukup bagus dan slogan " Tanpa aku, sesuatu itu tidak akan berjalan " perlu dihapuskan dalam kamus hidupku.

4.Selepas ini saya akan mengambil lesen dan perlu melupakan segala aktiviti.Selagi saya tidak mendapat lesen saya tidak akan pulang ke rumah.(InsyaAllah )

5.Usiaku semakin membesar.Apa yang aku dapat?

6.Rindu dekat KAK IMAN !!!

*Saya mendoakan kepada semua rakan-rakan agar dapat mencapai matlamat hidup masing-masing dan dapat memasuki Universiti yang diidamkan.(Termasuk Abg Sarep yang sentiasa dirindui )



أَلآ إِنَّ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلأَرۡضِ‌ۖ قَدۡ يَعۡلَمُ مَآ أَنتُمۡ عَلَيۡهِ وَيَوۡمَ
يُرۡجَعُونَ إِلَيۡهِ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُواْ‌ۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيمُۢ
"Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia) dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Dia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu. (64) "
AN-NOOR (64)

No comments: