Sunday, April 6, 2008

Perjalanan

Minggu lalu sarat dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan diri saya.Antaranya Majlis Kenduri Kesyukuran Tingkatan 5 2007.Majlis ini diadakan untuk semua pelajar di Sekolah Menengah Islam
Al-Amin Gombak termasuk
(Pelajar Tingkatan5 2007).Alhamdulillah program berjalan dengan lancar dan jamuan makan merupakan acara kemuncak majlis ini.Para guru,ibubapa dan pelajar disajikan dengan sajian-daging lembu dengan pelbagai aneka lauk.Terkilan juga kerana ada sesetengah rakan yang lain tidak dapat hadir ke majlis tersebut kerana mengikuti PLKN.Teruskan perjuangan di sana sahabat-sahabatku!!!( MuhaiminMk,Mushana,Abdillah,Muiz,Atiqah Hassan).


Seterusnya hari ahad (6/04) saya bergerak ke Pesta Buku (Book Fair ),di PWTC bersama rakan-rakan yang lain.Niatnya,ingin membeli buku-buku walaupun tiada senarai buku apa yang hendak dibeli dalam kepala ini.Orang ramai tidak putus-putus memasuki bangunan PWTC-(cuma tidak semua ingin membeli buku pun ).Wah !!! Rambang Mata...Melihat Abg Sarep yang membeli banyak buku mengenai fatwa-fatwa baru Islam dan Solihin yang turut membeli buku mengenai panduan solat (bukan baru hendak belajar solat,tp ulasan dan soal-jawab mengenai solat mengikut sunnah Nabi Muhammad).Saya masih tercari-cari buku apa yang hendak dibeli.Akhirnya terjumpa juga buku yang lekat di hati."Rindu Ibu." Sebuah antologi puisi yang yang mengumpulkan 101 puisi daripada Sasterawan Negara A.Samad Said.Mengapa buku ini menarik minat saya? Saya mempunyai 3 buah buku antologi perseorangan di rumah - (Shamsudin Othman,Hilmi Rindu dan Ida Munira ),maka dengan adanya sebuah buku lagi "Rindu Ibu" , maka dapatlah saya belajar teknik penulisan sajak dengan lebih baik.Sebelum ini,saya sudah membaca puisi-puisi daripada Shamsudin Othman,Hilmi Rindu,Ida Munira,Aziz Deraman,T. Alias Taib dan beberapa orang lagi termasuk sifu saya (Fahd Razy),saya dapat membuat kesimpulan bahawa mereka ini dapat mencipta satu gaya penulisan yang berbeza-beza.Mungkin dengan sedikit analisis dan kajian,saya dapat menghasilkan sebuah karya yang tidak klise hendaknya.Ya,mungkin sedikit kuno jika saya menulis mengenai puisi /sajak di sini,maklumlah zaman yang bertali arus dicucuk dengan jarum halus hingga pewaris bangsa " kononnya" hilang minat untuk menghayati puisi-puisi ini.Maka dengan sebuah buku yang saya beli ini,moga-moga diberkati Allah dan berguna sebagai ilmu yang bermanfaat untuk diri saya dan orang lain.Seterusnya saya dan rakan-rakan lain bergerak ke Plaza Low Yat untuk membeli barangan komputer;mouse dan headphone. Maka berakhirlah perjalanan minggu ini.Pelbagai kesimpulan yang dapat saya rumuskan setelah minggu ini selesai di lalui :

1.Ilmu tanpa amal,ibarat pokok yang tak berbuah ( jaga-jaga wahai rakan-rakan sekolahku)

2.Siapa pewaris agama,bangsa,dan negara sekarang??? ("Bal Hum Adol")


3.Budak-budak (khususnya remaja kini) pergi pesta buku buat apa?-Beli buku Ujang atau buku Doremon atau hendak bercinta(berkepit+++) sambil berbincang mengenai isu Filem Fitna sesama mereka ( tak ke JAHIL? )

4.Habiskan membaca buku "Sejarah Ketamadunan Islam" dan "Rindu Ibu" ( InsyaAllah)


‌ۚ سَيَقُولُ ٱلسُّفَهَآءُ مِنَ ٱلنَّاسِ مَا وَلَّٮٰهُمۡ عَن قِبۡلَتِہِمُ ٱلَّتِى كَانُواْ عَلَيۡهَا‌"
"قُل لِّلَّهِ ٱلۡمَشۡرِقُ وَٱلۡمَغۡرِبُ‌ۚ يَہۡدِى مَن يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ۬
"Orang-orang bodoh (yang kurang akal pertimbangannya) akan berkata: Apa sebabnya yang menjadikan orang-orang Islam berpaling dari kiblat yang mereka mengadapnya selama ini? Katakanlah (wahai Muhammad): Timur dan barat adalah kepunyaan Allah (maka ke pihak mana sahaja kita diarahkan Allah mengadapnya, wajiblah kita mematuhiNya); Allah yang
memberikan petunjuk hidayatNya kepada sesiapa yang
dikehendakiNya ke jalan yang lurus."
(Al-Baqarah:142)

YA ALLAH TETAPKAN DIRIKU DAN UMAT ISLAM DI DALAM AGAMA MU DAN JADILAH MANUSIA YANG PATUH PADA SURUHAN ALLAH

No comments: