Monday, April 7, 2008

Pencarian Yang Ternanti

Kali ini ingin saya berkongsi sebuah sajak saya yang telah tersiar di Radio IKIM.FM pada bulan lepas.Terima Kasih kepada pihak penerbit "Nukilan" radio IKIM yang telah menyiarkan sajak saya ini.Sudah 2 kali sajak saya tersiar di IKIM.FM.Sedikit rumusan mengenai sajak ini,saya membawakan watak seorang penunggu yang sedang tercari-cari seorang wanita (An-Nisa) yang tinggi akhlaknya dan budi pekertinya.Ilham tercapai apabila saya berjalan bersendirian melihat gelagat manusia di luar sana.Akhirnya nada ini tercipta untuk menterjemahkan isi pandangan untuk dikongsikan bersama.Agar semua dapat mengambil manfaat.Sempat merakamkan sedikit sahaja nukilan ini dengan menggunakan handphone saya kerana pada awalnya tidak sedar sajak yang dibaca itu merupakan sajak saya,makanya hanya bait-bait terakhir sahaja yang sempat dirakam.


Pencarian Yang Ternanti.

Tatkala bumi semakin merekah
Pada masa itulah gelisah kian menyerap
Jiwa kudus berserabut dengan sawang
menyoal kebinasaan
bertanya kegilaan

Pokok itu mahu melihat
Matahari masih menunggu
Haiwan terus mencari
Entah mana hilangnya roh Siti Khadijah binti Khuwailid
dan mana perginya semangat Saydatina A’isyah pada jasad lumpuh kini?

Kalian pergi jauh membawa hidup menyimpang
bersama senapang tidak berpeluru lagi
walaupun sebutir…tidak
kadang-kadang sengaja tidak disumbatkan peluru itu
agar mudah dikerumuni jenis makhluk rakus
engkau yang hendak…

Bersangka tanpa sangsi
memperhambakan diri pada auratmu
mahkota malu itu kau campak ke dalam lumpur
semata-mata inginkan kebebasan mutlak
merempuh dewala syarak tanpa noktah
tanpa berfikir waras

Bicara hati di senja dunia
mentafsir pandangan mata
menterjemah siulan suara
dengan itu aku menyimpul

Akhirnya ini aksara yang hadir
Penantian yang ternanti
sidang makhluk alam kian suram
menjamah isi alam

Tersiar di
Radio IKIM.FM

*sekadar gambar hiasan

No comments: