Monday, May 19, 2008

Andai Kata Mereka Tiada

"16 Mei " merupakan hari guru yang disambut oleh semua rakyat Malaysia pada setiap tahun.Ya,memang sengaja saya posting lambat sedikit untuk menulis mengenai hari guru di blog saya.Mengapa ?! Andai saya mengatakan 19 Mei merupakan hari guru,mestilah ada orang yang menegur saya dan membetulkan bahawa 16 Mei merupakan hari guru.Andai ,saya mengatakan 20 Jun dan 21 Jun merupakan hari guru,mestilah ada orang yang mengutuk saya dengan mengatakan saya ini tidak tahu bilanya hari guru dan seterusnya digelarkan saya orang yang tidak menghargai guru.

Sebenarnya budaya mengucapkan "Terima Kasih Guru" pada 16 Mei sungguh membuat saya rasa terkilan kerana seolah-olah hari itu sahaja mereka pergi berjumpa atau menghantar pesanan kepada guru-guru mereka.Bagi diri saya,tiap-tiap hari merupakan "Hari Guru",dengan doa setiap kali diucapkan selepas solat (Mualimmin wa Mualimmat) adalah hadiah yang istimewa untuk para guru yang telah banyak menabur bakti kepada kita semua.

Pengalaman saya mengajar selama 3 bulan di Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak memberi impak yang besar dalam memahami kehidupan seorang yang bergelar guru.
Tanggal 7/1/2008 , Saya - Ammar Sahrim - Abdul Basith - kembali semua ke sekolah lama kami bukan untuk menjadi pelajar tetapi untuk menjadi guru ganti.Pada mulanya agak gementar juga,maklumlah baru kali pertama.Bagi saya,inilah peluang yang paling baik untuk menghabiskan masa cuti yang agak panjang ketika itu.Saya telah diarah untuk mengajar 7 kelas (Tingkatan 1,2,dan
4).Yang membuatkan saya terkejut dan rasa lemah apabila saya baru tahu yang saya kena mengajar tingkatan 4 subjek "Pendidikan Syariah Islamiah"(PSI).Wah!!! ini cabaran besar saya katakan.Jika dibandingkan dengan subjek Sejarah dan Tassawur Islami tidaklah begitu membebankan,tetapi (PSI)!!!! Tingkatan 4 pula !!!!

Namun saya tetap mengajar juga dengan gaya saya sendiri (hahah).Minta maaflah kepada anak-anak muridku jika ada ilmu-ilmu songsang yang telah dilontarkan kepada kamu semua.


Cukup seronok menjadi seorang guru ganti yang 100% diberikan kepercayaan daripada pihak sekolah kepada saya dan 2 orang rakan yang lain.Terima Kasih kepada pihak sekolah yang sanggup memberi tugas yang berat ini kepada kami,sedangkan masih ramai yang layak untuk memikul amanah ini.


Pengalaman cukup banyak untuk diceritakan di dalam blog ini.Saya rasa nanti jadi sebuah novel pula.Rumusannya :

1.Menjadi seorang guru bukannya mudah.Merupakan pekerjaan yang menduga jiwa.Maka jangan kamu mengutuk atau memaki guru kerana kamu tidak pernah merasa menjadi seorang guru.Kalau sudah rasa diri kamu cukup bagus,cubalah jadi guru!!!

2.Ingat apa perbuatan kita yang dilakukan oleh kita kepada guru akan dikembalikan kepada kita pada suatu hari nanti.Buktinya,ketika saya mengajar ada pelajar tidur(saya dapat rasai perasaan marah guru yang berbuih cakap di depan,murid tidur dibelakang).Ketika saya tengah mengajar ada budak-budak berbual dan bermain.Ketika saya sedang mengajar ada murid yang makan diam-diam.Saya tidak memarahi mereka,tetapi saya gelak sorang-sorang sambil berdesus dalam hati bahawa "Begini perasaan guru yeh!!!?"

3.Guru adalah pekerjaan yang merangkumi semua pekerjaan di dalam dunia ini.Merekalah ibu dan bapa,merekalah doktor dan merekalah semuanya.
4.Kejayaan seorang murid adalah hadiah paling bermakna buat guru dan kegagalan seorang murid membuatkan guru menjadi hampa.Buktinya cuba kamu mengajar penat-penat selepas itu berilah sebarang ujian kepada mereka.Semasa tanda kertas mereka,maka dapatlah sekali lagi saya merasai perasaan guru-guru saya (Ust Idris terutamanya).Maka hormatilah guru kerana merekalah yang menjadikan kita berjaya dan pengorbanan mereka tidak ternilai dan amat berharga.Saya mengucapkan Selamat Hari Guru Kepada Semua Guru :


1.Tadika ELC
2.Sekolah Rendah Islam Al-Amin K.L
3.Sekolah Menengah Islam Al-Amin Gombak.

Sekolah Rendah :
1.Cikgu Fatimah Che Mat -Mengajar saya membaca
2.Cikgu Murniwati Said-Mengajar saya mengira
3.Cikgu Norlela Othman -She had teached me,how to improve my english when i was in primary school.
4.Cikgu Hamilah-Menyokong saya dan memberi kata-kata semangat
5.Semua Cikgu-Cikgu Rendah Al-Amin K.L



Sekolah Menengah

1.Ust Isharuddin(Sejarah) - "Ust merupakan murabbi saya,semasa saya tingkatan 1,terima kasih kerana mengajar saya,ust seorang yang berwawasan teruskan usaha ini untuk membentuk pelajar soleh wa musleh.Maafkan saya jika ada menyinggung perasaan ust.Doakan saya berjaya untuk masa depan, ya ust.Selagi saya termampu saya akan bantu ust."
2.Ust Idris (Bahasa Melayu)- "Ust saya sekali lagi meminta maaf kerana tidak dapat memberi hadiah A1 kepada ust.Jasa dan pengorbanan ust saya tidak akan lupakan.Teruskan kerjaya ust dan didiklah anak-anak Al-amin supaya mereka dapat membangunkan ummah.Ilmu dan pengajaran ust,saya harap ust halalkan,ampunkan dosa saya dengan ust jika ada tersalah bahasa dan sebagainya dan doakan saya."

3.Ust Ayub (PSI)- " Ust ana ingin ucapkan terima kasih atas ilmu yang telah dicurahkan ketika dalam kelas.Sememangnya ana minat pelajaran ini.Halalkan ilmu yang ana pelajari dan ana minta maaf jika ada buat silap dengan ust.Doakan kejayaan ana untuk masa hadapan ,ust."

4.Ust Soleh(Bahasa Arab) - "Syukran ya ustaz a'la ilmuka ,Ana uhubbuka
daiman.Wa Asif a'la kotoei.Terima Kasih ust.Jasa ust akan ana kenang selamanya.ana akan terus belajar bahasa Arab Lianna Lughatul Arabiah hiya lughatul Quran wa lughatul Jannah.Doakan kejayaan ana untuk masa hadapan."
5.Ust Shahir-(Bahasa Melayu f4) - "Ust,terima kasih kerana mengajar saya walaupun saya ini banyak kerenah dan 'cekadak'.Tetapi itulah saya.Haha.Memang kalau bersama ustaz saya tidak akan kering gusi.InsyaAllah pengalaman dengan ust semasa di sekolah,debat dan sebagainya tidak akan saya lupakan.Terima kasih,ampunkan saya dan doakan saya berjaya.'Jolok motosikal ya bang'(kena tulis juga)"
6.Ust Fatah (Add Math f4) - "Ust terima kasih mengajar ana bukan sahaja add math,tapi mengenai P.A system dan banyak lagi.InsyaAllah kalau ada masa kita ada berjumpa lagi..Album bila nak mula ni....macam ust tengah sibuk aje di PERNEC...??"
7.Ust Abi Yazid (Science f3) - "Terima Kasih Ust,walaupun tidak mengajar ana untuk pelajaran SPM,tetapi ilmu dan tunjuk ajar ust amat ana hargai.Minta maaf jika ada salah dan silap dan doakan ana berjaya di dunia dan akhirat.InsyaAllah,bila nak lawan bola dengan ust-ust?Guru-guru baru semakin ramai."
8.Ust Azhan (Mathematic f3)- " Guru yang paling sempoi dan inilah guruku.Terima kasih ust kerana memberi tunjuk ajar, tidak kisah dalam pelajaran atau selain itu.Minta maaf jika bersalah atau terkasar bahasa dan sebagainya.Doakan ana berjaya di dunia dan akhirat.Kita jumpa di UK nanti tengok MU lawan..ok.InsyaAllah Bola Sepak Al-Amin akan berjaya jika ada UST AZHAN (SIR ALEX FERGUSON )."
9.Ust Usman ( Tassawur Islam/Bahasa Arab f3) -" Ust Usman terima kasih mencurahkan segala ilmu dan pengalaman ust kepada ana.Ana meminta maaf jika ada buat silap dengan ust secara sengaja ataupun tidak dan doakan kejayaan ana dan rakan-rakan lain di dunia dan akhirat.InsyaAllah segala ilmu yang telah ust berikan akan ana pegang betul-betul."

10.Ust Hafiz (Bahasa Arab) -"Walaupun ust tidak pernah mengajar ana,tapi segala tunjuk ajar ust terutama dalam bidang pengurusan program, ana amat hargai.Semoga ust berbahagia bersama keluarga di Jengka dan dikesempatan ini ana ingin meminta maaf jika ada salah dan silap dan doakan ana dan rakan-rakan yang lain berjaya di dunia dan akhirat."
11.Ust Nazri (Bahasa Arab) -" Terima Kasih ust kerana memberikan sokongan dan dorongan kepada ana dan saya meminta ampun dan maaf jika ada buat silap dengan ust.Teruskan perjuangan Ustaz walaupun tidak berada di Al-Amin lagi.Terima Kasih ustaz bagi ana Rm 10 hari tu."
12.Ust Syed Abi ( Bahasa Arab )- "Ust mungkin guru yang paling lama mengajar ana(pecah rekod lagi) daripada Feqah darjah 4 sehingga la ke tingkatan 5.Banyak ilmu yang ust ajar kepada ana antaranya "man manna min mannin manna Allahu a'laih" (betul ke?).Terima Kasih ust kerana sudi mengajar ana dan ana minta maaf jika ada buat silap dan doakan kejayaan ana serta rakan-rakan yang lain di dunia dan akhirat.InsyaAllah ana tidak akan tinggalkan Bahasa Arab."
13.Ust Hasni ( Mathematic f4) -"Kerana rotan ust menyebabkan saya boleh dapat math A1.Teringat semasa ust ajar ana (kene pukul sebab jawab salah).Apa-apa pun,thank you very much for being my teacher.Saya minta maaf jika ada salah dan silap dan doakan kejayaan saya dan rakan-rakan lain di dunia dan akhirat."
14.Cg Hawa ( Add Math f5/Guru Kelas F5 ) - " Cg terima kasih banyak-banyak.Saya hampir berputus asa dengan Add Math,tetapi berkat sokongan dan doa cikgu,saya boleh dapat A2 Add Math.Terima Kasih kerana sanggup mengajar kami(balik lewat,walaupun rumah cikgu jauh dan mengajar dan terus mengajar saya ).Terima Kasih cg."

15.Cg Hasnah(Chemistry f5 ) -" Gembira mendapat cg yang begitu bersungguh-sungguh untuk memastikan anak muridnya berjaya.Terima Kasih cg kerana mengajar saya(buat kelas tambahan malam siang petang)Terima Kasih banyak.Minta maaf jika ada buat silap contohnya-lambat hantar homework,main-main dalam lab dan sebagainya.Doakan kejayaan saya dan rakan-rakan lain di dunia dan akhirat.Teruskan bersama laptop DeLL cikgu itu.Tak nak tukar ke??."
16.Cg Azizan ( Physic f4 & f5) - "Cg mungkin dah masak dengan perangai saya.Tapi saya amat-amat berterima kasih dengan cg kerana sanggup mengajar saya dan terus memberi tunjuk ajar kepada saya.Terkejut sbb Phycis boleh dapat A1.Terima kasih lagi sekali.Ampun maaf dipinta jika ada salah silap saya.Doakan saya terus berjaya di dunia dan akhirat. "

17 Cg Arsyiah (Biology f4 & f5) - " Pelajaran yang saya selalu tunggu-tunggu sewaktu sekolah dahulu.Lebih-lebih lagi semasa 'experiment'.Walaupun cikgu terpaksa berperang dengan masalah suara cikgu,tetapi bagi saya kesungguhan cikgu membuatkan saya kagum dan terus belajar Biology ketika Iktikaf di masjid semasa ramadhan tahun lepas dengan Muhaimin Shahriman sampai tak tidur malam.Terima Kasih yang tidak terhingga kerana usaha keras cikgu mendidik anak-anak al-amin.Mohon maaf jika saya ada menyinggung perasaan cikgu dan doakan kejayaan saya untuk masa hadapan.InsyaAllah."

18.Cg Sapinah (PQS f5 ) - " Terima Kasih cg atas segala jasa dan bakti yang telah dicurahkan kepada ana dan rakan-rakan.Semoga cg akan terus berjuang bersama anak-anak al-amin.Ana ingin memohon ampun dan maaf jika semasa pembelajaran berlangsung ada sahaja perangai dan perlakuan ana yang menyinggung perasaan cikgu dan doakan kejayaan ana bersama rakan-rakan ana yang lain untuk terus berjaya membawa bendera Islam."

19.Cg Wasitah ( BM f3) - " Cg terima kasih kerana memberi tunjuk ajar kepada saya dan sentiasa memberi nasihat yang menjadikan saya seorang yang lebih dewasa.Seribu kemaafan dihulurkan atas tingkah laku yang salah dan semoga cikgu terus berjuang bersama anak-anak Al-amin dan saya tahu cikgu memang sayangkan Al-Amin.Doakan saya dan rakan-rakan yang lain berjaya di dunia dan akhirat.Saya juga doakan cikgu menjadi penulis yang terkenal suatu hari nanti dengan novel keluaran pertama cikgu...Saya menunggu ni!! heheh.Lagi satu,denda 'tiup kipas yang berhenti' memang berkesan...Sangat membuat saya terfikir sebenarnya."

20.Ummu Ithar ( PSI f5/Guru Kelas F5)- "Ummu ana ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana sanggup bersama-sama ana dan rakan dalam semua keadaan tidak kira senang atau susah.Ummu juga sentiasa memberi kata-kata perangsang kepada ana untuk terus berjaya.Ucapan kemaafan juga dihulurkan kepada ummu jikalau ada salah laku.Doakan kejayaan ana dan rakan-rakan dalam memperjuangkan Islam dalam apa bidang sekalipun."

21.Cg Syima(PQS f4) - " Cg ana ucapkan ribuan terima kasih kerana mengajar subjek PQS.Banyak ilmu baru yang dpt ana belajar.Harapan ana semoga cikgu terus tabah dalam memberi ilmu kepada anak-anak al-amin.Maafkan ana jika ada salah dan silap serta doakan kejayaan ana di dunia dan akhirat.Terus memartabatkan Al-Quran di Al-Amin."

22.Cg Zalina (Chemistry f4) - " Teringat semasa f4 waktu kelas pertama pelajaran chemistry di makmal,memang sangat teruja untuk mempelajarinya.Apa-apa pun ana ucapkan ribuan terima kasih kepada cg kerana memberikan segala ilmu kepada ana.Sememangnya ana menghargai jasa cg.Maafkan ana jika ada membuat silap semasa dalam kelas dan doakan kejayaan ana dan rakan-rakan yang lain."

23.Cg Norma Ismail (Sejarah f4 ) - " Antara pelajaran yang ana akan target untuk mendapatkan A dalam slip peperiksaan semasa f4 dahulu.Teringat semasa cikgu mengajar kelas 4 NAz sejarah,(belajar tamadun).Terima kasih yang tidak terhingga kerana mencurahkan ilmu cg kepada ana dan rakan-rakan yang lain semoga cg akan terus mendidik anak-anak al-amin."

24.Cg Rosmalena ( Science f1) - " Subjek yang ana paling tidak gemari semasa tingkatan 1 .Selalu dapat markah rendah.Tetapi makin lama, timbul perasaan minat terhadap Science.Terima kasih kepada cg Rosmalena yang mengajar ana dan merupakan guru kelas pertama ana di alam sekolah menengah ( 1 At-Tabari ). Maafkan ana jika terlaku kasar dan sebagainya dan doakan kejayaan ana dan rakan-rakan lain di dunia dan di akhirat."

25.Cg Rushidah ( English f5 ) - "Thank you very much teacher for being my favourite teacher.I had learnt a lot form you.I'm really thankful to Allah because HE gave me a very good teacher like you.You are very supportive and very concern to all of your students.I would like to apologise if i had made you angry. Hope you will always remember me and always put my name in your doa'."
24.Cg Ruzainah ( Englisg f4 )-" Teacher!!! I really missed you.Thank you very much teacher.I hope you will always remember me in your doa'."

25.Cg Alia - " Terima Kasih cg kerana memberi dorongan kepada ana dan rakan-rakan yang lain.Walaupun cikgu tak pernah mengajar ana tetapi usaha cikgu untuk kami semua ana hargai sangat-sangat.Doakan kejayaan ana dan rakan-rakan yang lain dan teruskan melahirkan pelajar yang berkualiti di al-amin."

26.Cg Masitah (Mathematic/Prinsip Akaun) - "Terima Kasih cikgu Masitah kerana terus-menerus menabur bakti kepada saya dan rakan-rakan yang lain.Walaupun saya tidak mengambil 'Akaun' tapi sebenarnya saya hendak sangat belajar akaun.Itu pasallah saya menyibuk masa Mudzakir belajar Akaun dalam pusat sumber dengan cikgu.Saya minta maaf jika ada kesalahan yang tidak disedari telah dilakukan oleh saya kepada cikgu dan doakanlah kejayaaan saya yang berterusan."

27.Cg Salinawati (ICT) - "Cikgu yang telah mengajar saya computer.Terima Kasih cikgu kerana mengajar saya dan rakan-rakan walaupun selalu lewat masuk ke kelas ICT,maklumlah kelas ICT jauh...(hahha).Apa-apa pun terima kasih sekali lagi mengajar saya lebih-lebih lagi DataBase menggunakan MS Access.Minta Maaf sekiranya ada tingkah laku saya yang membuat cikgu terasa hati dan doakan saya untuk terus berjaya di masa akan datang.Lagi satu harapnya poster saya tu,biarlah terlekat di ICT sentiasa...(hehehE).

28.Cg Mardiana ( Al-Quran/Hafazan) -"Cikgu saya selalu curi tulang tak baca surah hafalan baru dengan cikgu.Minta maaf sangat kerana hal tersebut.Terima kasih saya ucapkan kerana sanggup melayan kerenah saya dan rakan-rakan yang ketika kelas Al-Quran.Doakan saya terus berjaya di dunia dan akhirat."

29.Cg Latipah (BM/Disiplin) - " Terima Kasih cikgu kerana sentiasa menasihati diri saya dan rakan-rakan yang lain.Maafkanlah saya jika ada terlanjur kata dan sebagainya.Semoga cikgu cepat-cepat sihat dan dapat kembali mengajar ke sekolah Al-Amin.Doakan kejayaan saya cikgu,dan teruslah mendidik anak-anak Al-amin supaya memperbaiki diri dari semasa ke semasa."

30.Cg Masniah (Prinsip Akaun)-"Saya kepingin bangat nak belajar Prinsip Akaun dengan cikgu dan cikgu Masitah.Tapi tak dapat sebab saya amik biologi dan ummi saya tak bagi amik subjek tambahan.Walaupun begitu,saya turut mengucapkan ribuan terima kasih kerana sentiasa memberi sedekah dalam bentuk senyuman cikgu yang mungkin menyumbang kepada kejayaan saya dan rakan-rakan yang lain.Pohon ampun dan maaf juga andai ada tersalah kata dan doakan kejayaan saya dan rakan-rakan lain pada masa hadapan."

31.Cg Sarah (WAFDUL AMIN)- "Guru yang banyak membantu menjayakan program anak angkat angkat (wafdul amin 2006).Terima kasih banyak-banyak cikgu kerana membantu saya dan sentiasa memberi kata-kata semangat kepada saya untuk terus belajar dan belajar.Semoga cikgu berjaya menjadi peguam(hehe).Ampun maaf jika ada perbuatan saya yang membuat cikgu berkecil hati dan saya harap cikgu terus mendoakan saya dan rakan-rakan yang lain."

32. Cg Najmah ( WAFDUL AMIN)-"Seorang lagi cikgu yang begitu baik hati kerana sanggup menolong saya ketika melaksanakan program wafdul amin 2006.Terima kasih juga saya ucapkan kerana segala bantuan yang telah diberikan kepada saya dan hadiah 'Katak Hijau' yang comel itu.Doakan saya terus berjaya di dunia dan akhir insyaAllah."

33.Cg Jurifah ( BI) - "Pada mulanya ramai pelajar yang mengatakan cikgu ini garang.Tetapi apabila saya mengenali cikgu jurifah ternyata mereka salah.Walaupun cikgu tidak pernah mengajar saya,tetapi cikgu ini menjadi guru yang senang untuk bersembang.Apa-apa pun terima kasih ya cikgu.Teruskan perjuangan dan ingat-ingatlah Al-amin setelah berhijrah ke Banting.Saya meminta maaf sekiranya saya melakukan perbuatan atau percakapan yang menyinggung perasaan cikgu dan saya harap cikgu terus mendoakan kejayaan saya dan rakan-rakan yang lain pada masa hadapan"

34.(Lain-Lain) Ust Shakir,Ust Zaki Mukhtar,Ust Faridil Atras,Ust Abdur Rahman,Cg Rohana,Cg Salwa,Cg Salmah,Cg Zakirah,Cg Azhar,Cg Zuraini,Cg Norma Mohammad,Cg Abidah,Cg Najibah.-"TERIMA KASIH SEMUA kerana memberi sumbangan tidak terhingga kepada sekolah Al-amin dan termasuklah diri saya serta rakan-rakan yang lain.Ampun dan maaf dipinta sekiranya saya ada menyinggung mana-mana cikgu dan doakan kejayaan saya serta rakan-rakan yang lain."

35.Ust Syarifuddin - " Saya rasa dia layak untuk digelar ustaz kerana hasil pengorbanannya yang tidak ada tolok bandingnya.Terima Kasih kepada Ust Syarep yang telah banyak memberi dorongan dan tunjuk ajar kepada saya dan sentiasa menjadi tempat rujukan jika saya mempunyai masalah.Terima Kasih banyak-banyak.."


5 comments:

almuna said...

wow, I feel so honoured. thank you from the bottom of my heart. to have a student like you enough to motivate me many years to come, to be the best in what i do. Alhamdulillah!
Cikgu sentiasa doakan awak berjaya di dunia akhirat. kalau ada cuti panjang rasa boring, jangan lupa menjengah ke al amin. nak jadi guru ganti sekejap pun oleh, he he.

ummu ijlal said...

how touching...thanks

ex-senior said...

keh3..
u rock braderr..!

'adz said...

salam..wah rahman dashuki atau glamournye monkey ke mankie..
bagus posting ni..hargai jasa guru siap ade gmbr sorng2 lg..aku ambil skett ya gmbr..terigt time kt wat video..wah..2 video psl guru ko directornya dan aku plakonnya..touching..man
jd slamat menempuh alam baru ya..teruskan misi mu..

Rahman D said...

bro muadz..itu semua kenangan lalu tuh...ana tengok gak citer2 yg kita buat dulu..mmg menyentuh..terima kasihlah kerana sanggup memberi kerjasama dgn ana ye!!! hhahahah insyaAllah kalau ada masa lagi kita buatlah filem lain...pasal doktor pulak ker...hehee