Sunday, October 26, 2008

Mendalami Maksud "Penjual Kata"

Alhamdulillah,sempat juga menaip untuk update blog ini.Kondusinya kini agak sibuk kerana kuliyah sudah pun bermula.Cabaran sebagai seorang medical student sudah makin terasa bahangnya.

Apa-apa pun untuk post kali ini,saya akan cuba menerangkan maksud sajak "Penjual Kata" yang tersiar di majalah Dewan Siswa September 2008.Mungkin ada yang bertanya,"kenapalah si Rahman ni jiwang sangat..tulis-tulis sajak ?Pastu dia ni bukan amik medic ke,apa kaitan sajak dengan perubatan?"

Sememangnya saya memang meminati bidang seni kreatif termasuklah penulisan kreatif ini.Saya merasakan bahawa bidang penulisan ini merupakan satu lapangan yang luas dan kita boleh melontarkan apa-apa sahaja.Sama ada perkongsian pengalaman,rasa dan pandangan boleh dilontarkan.Apa pula kaitan dengan perubatan?Secari teorinya memang tidak ada kaitan langsung kedua-dua cabang ini,namun secara praktikalnya penulisan kreatif (sajak) luas cabangnya dan boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian.Ada juga penulis muda yang semakin meningkat naik kini yang mengambil bidang perubatan,antaranya Fahd Razy,Hafiz Iftiqar dan beberapa orang lagi.

Mendalami Maksud "Penjual Kata"
Saya mendapat ilham menulis sajak ini bila menghayati salah satu potongan ayat Al-quran daripada surah Al-Imran (ayat 110)

"Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik"

Bak kata Faisal Tehrani dalam komennya di Dewan Siswa,sajak ini mempunyai makna yang mendalam.Namun terdapat kecacatan pada konsentrasi dan irama.

Tema sajak ini bersifat islamik dan maknanya perlu dihayati kerana sajak ini menggunakan perlambangan sebagai teras.Istilah "kata" merujuk kepada tanggungjawab yang besar dipikul oleh semua manusia iaitu menyampaikan risalah ISLAM.

Penulis ingin memberi gambaran bahawa "penjual kata" ini adalah tugas yang bukan senang,dan bukan semua yang memahami konsep sebenar sebagai seorang "penjual"."Penjual Kata" tidak ada "untung"."Untung" di sini penulis ingin menyatakan bahawa tiada apa faedah yang dapat untuk diri "Penjual Kata" semasa di dunia,namun di akhirat kelak pasti ada habuannya.

Menurut Faisal Tehrani lagi,rangkap ketiga sajak ini terdapat nada pasif dan tidak wajar dimiliki oleh generasi sekarang.Perhatikan bait "menjual kata indah tiada harga,mengharap orang akan membelinya".Ayat tersebut pasif.Seakan-akan "seisi dunia" tidak memberikan reaksi terhadap usahanya". Itu komen Faisal Tehrani,namun bagi penulis apa yang ingin disampaikan ialah dalam kerja menjual kata ini (berdakwah) kadang-kadang ada masa kita akan lemah semangat (futur) dan terganggu.Maka ini juga merupakan sifat semula jadi manusia yang disebabkan oleh keadaan sekeliling.Contoh kisah sirah yang kita boleh gambarkan ialah ketika Rasullallah mengalami kesedihan yang teramat apabila isterinya (Khadijah) dan ayah saudaranya (Abu Tholib) meninggal dunia.2 tokoh yang sentiasa memberi dorongan dan semangat dalam kerja-kerja penjual katanya itu(dakwah) telah pergi untuk selamanya.Namun peristiwa isra dan mi'raj telah memberi simbolik kepada kita bahawa Allah ingin menghilangkan rasa kesedihan beginda Rasullallah dan terus menyebarkan risalah islam selepas itu(solat).

Begitu juga dalam sajak ini,perasaan begini pasti akan wujud ketika kita menjual kata kepada masyarakat.Bukan mudah untuk menjual kata walaupun ianya "tiada harga"=percuma.

Rangkap terakhir terus menyangkal nada pasif yang terdapat pada rangkap sebelumnya.Semangat yang hilang perlu dicari kembali dan terus menjalankan kerja kita sebagai penjual kata kerana suatu hari nanti pasti akan ada yang datang membeli kata-kata(risalah Islam).

Untuk menjawab persoalan Ex-Aulad pula iaitu "Dimanakah mendapat modalnya?" Senangnya saja,modalnya kita boleh ambil daripada quran dan as-sunnah.Itulah dua sumber atau modal yang utama.Kita perlu ingat juga jika modal sudah ada,kita juga perlu membina kekuatan diri sama ada dalaman atau luaran.Bagaimana hendak mendapatkan kekuatan itu? Bersamalah dalam "jemaah" dan didiklah diri kita supaya dekat dengan Maha Pencipta.

Kesimpulannya,sajak ini agak berat untuk dirungkaikan secara zahirnya,tetapi inilah "kata" yang ingin saya jual kepada semua,supaya kita sedar akan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim.Makanya marilah kita bermuhasabah kembali sama ada kita ingin menjadi "penjual kata" yang berjaya atau "penjual kata" yang rugi.

Wassalam.

4 comments:

mas syarep said...

shaloom!!

ya salaam!!

mumtaz akhi..!!trus teguh menegakkn pendirian..peduli ape dgn "kata" org ttg usaha kita..

kita akan terus teguh dgn janji Allah spt dlm al-Quran..rujuk al-Hajj:41

Anonymous said...

kesah ape ngan faisal tehrani tuh..cam bagus sgt..

Anonymous said...

Syukran!
barakallahufiik!
teruskan berkarya!
(haha sarep smpat suruh rujuk!)
bgs2!modal kita'aa!

Isyraf Imrani said...

salam..yaya..btol2 ana setuju dgn pendapat anta ya..akh rahman..kita akan pasti mendapat habuannya di akhirat kelak..