Saturday, May 30, 2009

DULU DAN KINI...MEREKA GURU KU

Walaupun hari guru dah berakhir...namun entah mengapa hingga kini,wajah guru-guruku masih tergambar-gambar seperti "flashback".Mungkin masa yang hampir untuk final exam ini,maka bertambahlah kerinduaan pada bumi Malaysia,Rumah,Al-amin,Kedai Mamak,Masjid Al-Ansar,Masjid UIA dan sebagainya.

Saya pernah menjadi guru sebelum ini,hampir 3 bulan setengah.Pernah mengajar,memarahi pelajar,membuat soalan periksa,menanda kertas,menjadi pemantau kelab bahasa arab dan banyak lagi.Selepas SPM,saya mendapat tawaran menjadi guru di sekolah saya sendiri.Bukan senang untuk menerima tawaran besar ini,walaupun pada awalnya saya hanya diberitahu untuk mengajar selama 2 bulan sahaja.Lebih-lebih lagi tugas menjadi berat setelah saya dapat tahu bahawa saya perlu mengajar budak-budak tingkatan 4 Pendidikan Syariah Islamiah.Rasa belum layak untuk mengajar.Namun selepas istikharah,Allah membuka ruang untuk saya meneriwa tawaran tersebut.

3 bulan benar-benar mengajar saya menjadi seorang pendidik kepada pelajar-pelajar.Sejarah,Tassawur Islami,Pendidikan Syariah Islamiah.Saya mengajar 5 kelas- tingkatan 1: 2-kelas,tingkatan 2 :- 2 kelas dan tingkatan 4- 1 kelas.Duduk sebilik dengan guru-guru saya,melihatkan ketekunan mereka selaku pengajar,persediaan mereka dan macam-macam lagi mereka buat untuk anak-anak murid mereka.

Begitu tekun guru-guru mengajar kita semua.3 bulan itu juga menyebabkan saya merasai pengorbanan sebagai seorang guru,:Dalam kelas budak makan,tidur,berborak,Makan COKI-COKI...(hahha).TEtapi saya tak marah mereka,saya ketawa ketika itu.KENAPA?
Sebab Allah itu MAHA KAYA,apa yang telah dibuat mereka itu,pernah saya buat semasa zaman persekolahan dahulu.Mungkin ALLAh mahu saya rasai apa yang cikgu-cikgu lain rasa ketika itu.

Mengajar tingkatan 4 lebih mencabar,semua dah matang-matang belaka,kalau form 1 dengan form 2 bolehlah kelentong-kelentong sikit (hehe).Lebih-lebih lagi saya mengajar kelas adik saya sendiri ketika dia tingkatan 4 (Acid kaki report..haha).Saya masih ingat ketika mengajar bab Tayammum,banyak persoalan yang dilontarkan,saya hanya mampu jawab apa yang saya tahu pada ketika itu.(ADA BUDAK TU BAWAK BATU SUNGAI NAK TAYAMMUM...BAPAK BESAR BATU TU...hahahah gelak sampai berguling...).

Form 1 dan Form 2 terpaksa melayan kerenah mereka yang masih ada perangai kebudak-budakkan.Kerja Rumah tak siap,itu perkara biasa.Maka sayalah yang terpaksa bersabar.Begitu juga guru-guru saya yang dulu.(heheh).Bila musim ujian bermula,terpaksa bertungkus lumus menyiapkan soalan.Tetapi paling memedihkan ketika menanda kertas selepas itu.Rasa macam nak @$@#$# buda-budak itu,sudah diajar dalam kelas tapi masih tak dapat jawab.LAGI sekali saya akan tergelak kerana saya dapat rasai apa yang cikgu-cikgu saya rasa terutama guru ADD MATH,BIOLOGY,PHYSIC...(haha)
Pernah Ust Isharuddin cakap kepada saya "man..macam mana rasa tanda kertas pelajar,best ke tak?...boleh tahan ka..?" saya hanya mampu gelak sampai berguling sahaja.

Bersempena sekolah saya mengadakan sambutan hari guru jumaat yang lalu,saya mengucapkan terim kasih kepada semua guru-guru saya.Hari guru bagi saya adalah tiap-tiap hari.(Saya juga seorang guru..tak gitu ..haha)..
Tradisi sekolah saya,tiap-tiap tahun pasti akan sebuah video yang dibuat oleh pelajar-pelajar,seingat saya tahun 2005 sewaktu saya tingkatan 3,kami mulakan tayangan video-video ini.Masih ingat lagi,sewaktu Muadz,Nubhan,Basith berlakon.Kesinambungan itu diteruskan oleh junior-junior saya sehingga sekarang.Bak kata cikgu Alia kalau dikumpul boleh buat kompilasi(heheh).Tapi bila lihat video untuk tahun ini saya memang respect habis mereka.Bangga dapat junior macam mereka ini boleh bangga juga mereka itu anak murid saya..betul tak?(hehhe)

Apa-apa pun kepada cikgu-cikgu saya,selamat berjuang dan doakan kejayaan saya di sini,tanpa pengorbanan cikgu-cikgu dan ustaz-ustaz saya tak tahu saya akan jadi apa sekarang.Syukran

Akhir kata,Hormati Guru,Sayangi Guru,dan JAdilah orang yang menyintai ilmu kerana itulah yang dituntut oleh agama dan Rasullullah sendiri.

Saya letak sekali video hari guru sekolah saya tahun ini 2009 (BEST!!!!)-ikut tema pelastinevergreen...ijau heheh

10 comments:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

macam happening je hari guru korang... mesti best gila cikgu2 (termasuk cikgu Abdul Raham)tgk video drpd students ... haha...

tapi siyes best video tu...

-.rashid.- said...

manada report, tp dipaksa utk report hahahahaha

Afiq Hakimi said...

Wah, banyak nye gelak berguling-guling.

Abang manki pernah ajar kelas ana.
Alhamdulillah tip abang manki ana guna alhamdulillah dapat jawab dengan baik.

Moga memori-memori tu abang manki guna sebaiknya.

~al-Barq~ said...

stakat ni dh 3 blog tmasuk yg ini yg saya jumpe ade video hari guru 2009 SMIAAG ....... hahahahhaha ...... mmg promot gile ah

mas syarep said...

video ni mampu buat ust usman gelak gile2..sampai merah muka dia..hehe..
ko xtau man..time hari guru tu..aku kne bahan dpn org ramai sptmana yg ko buat kt aku dulu time 2005 dulu..
stiap kali hari guru..aku kene kuat sabo jelah..

-.rashid.- said...

abg sarep, yg tunjuk tuh baru scene anta yang ok, nasib baik x tunjuk scene yang lagi satu! hahahahaha

makman said...

wow!!
rahman...rajin betul anta right-paper student2 anta dulu ya????

sarahR said...

nampaknya.. kita dah ada calon tutor baru di Alex ni =) hebatlah Rahman jadi cikgu sekolah..

ummu ijlal said...

best2! dak al-amin kalau bab2 multimedia nih memang kellass!

'adz said...

salam, man we should do a video mcm salam perantaun from alumni al-amin di overseas..ape mcm??